‘Noedels’ – Emma De Thouars

ISBN: 9789038812939

Emma De Thouars heeft een voorliefde voor de Aziatische keuken en schreef reeds meerdere Aziatische kookboeken. Bovendien was ze ook te zien in de KRO-NCRV documentaire Temple Food over Boeddhistisch eten in Zuid-Korea. Haar Instagram account staat bol met foto’s van heerlijke Aziatische gerechten. Je krijgt er spontaan zin in. Het begon allemaal tijdens een reis doorheen Azië waarbij ze gefascineerd raakte door de Chinese keuken en zijn rijkheid aan verse kruiden.

Met Noedels heeft ze geprobeerd 40 recepten te creëren die voor haar onder de noemer van comfortfood vallen. In de inleiding geeft ze een interessante toelichting over de soorten noedels die er bestaan, dit met een bijbehorende foto, wat zeker wel handig is. Hoewel ik zelf regelmatig Aziatisch kook, moet ik nog vaak even nadenken, of zelfs opzoeken, om te zien welke noedels bij welk gerecht horen. Deze korte inleiding was dus best wel leerrijk. Hiernaast zal ze ook nog de basis ingrediënten en de keukenbenodigdheden wat verder uitdiepen. Dit zorgt ervoor dat het boek ook toegankelijk wordt voor de hobby kok die nog niet heel bekend is met de Aziatische keuken.

Het boek zelf is verder opgedeeld in verschillende delen. In een eerste zal de auteur uitleggen hoe je zelf noedels kunt maken. Dit vergt heel wat techniek maar Emma houdt het zoveel mogelijk basic. In China en Japan zijn er namelijk ware noedelmasters die jarenlange ervaring hebben en bovendien ook heel wat trainingen achter de rug hebben. De andere delen van het boek bestaan uit: boterige, sauzige, gebakken, gefrituurde en koude noedels en tot slot komen er ook nog noedelsoepen en bijgerechten aan bod. Ik vond het een ietwat bizarre opdeling want allerlei Japanse, Koreaanse, Chinese, Thaise, … gerechten en eigen creaties staan door elkaar. Een opdeling volgens land had handiger geweest. Maar ik begrijp de keuze van de auteur want er staan ook enkele fusion recepten tussen die je niet onder één categorie kan plaatsen.

Aan heel wat gerechten heeft de auteur een eigen twist gegeven om ze Aziatisch te maken. Zoals bijvoorbeeld de spaghetti met schelpjes, die eigenlijk Italiaans is. Emma zal er enkel wat rijstwijn aan toe voegen om het Aziatisch te maken. Persoonlijk vind ik dat je van de ‘klassieker’ af moet blijven, tenzij je ze wat kan oppeppen en beter maken. Een beetje rijstwijn zal het hem hier echter niet doen.

Andere gerechten vond ik dan weer zeer eenvoudig, niet echt kookboekwaardig zoals de noedels met broodkruim, sesamnoedels, bruine boter met sojasaus, …. Had de auteur wat meer variatie in de gerechten gestoken, door bijvoorbeeld aan te geven hoe je haar noedel recepten kan combineren met andere gerechten, had dit de kwaliteit van het kookboek wat meer naar boven getrokken.

Zelf ben ik een noedelsoep-verslaafde! Als ik in Azië ben moet ik elke dag mijn kommetje hebben, ik was dan ook teleurgesteld dat in een boek over noedels maar een viertal noedelsoep recepten stonden. In Azië vind je noedels heel vaak in een soort van bouillon terug. Wat jammer dat de auteur hier niet wat meer aandacht aan heeft gegeven.

Elk recept wordt opgefleurd met een foto van het gerecht. En Emma weet haar recepten goed uit te leggen. Ze gebruikt vaak ingrediënten die te vinden zijn in de plaatselijke toko of Aziatische supermarkt. Eén van deze ingrediënten is ve-tsin. Dit is een Aziatische smaakmaker waar nogal wat discussie over bestaat of het al dan niet gezond is. In heel wat Aziatische kookboeken wordt de lezer er attent op gemaakt, zodat ze zelf kunnen kiezen of ze het product zullen gebruiken of niet. Hier heeft de auteur echter geen aandacht aan besteed.

Voor deze recensie maakte ik onder andere de Singapore-noedels met garnalen en fun met paddenstoelen. Maar ik vond bij de meeste gerechten het fusion-gehalte te groot.

Noedels is vooral een interessant boek omdat de verschillende soorten noedels uitgelegd worden. De recepten worden op een duidelijke, eenvoudige wijze uitgelegd, maar de auteur heeft zoveel meer kunnen doen met haar grote kennis van de Aziatische keuken. 3 sterren.

Genre: non-fictie, culinair
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
ISBN: 9789038812939