‘Kleinste kwaad’ – Floris Kleijne

ISBN: 9789022595244

De kaft van het boek ziet er duister uit. Een huis in het donker omgeven door bomen, wat een sinistere sfeer! De titel en de naam van de schrijver zijn in grote letters geschreven met als ondertitel ‘Hoe ver ga je als je alles dreigt te verliezen?’ Dat klinkt onheilspellend! Dit is het tweede deel uit de serie over Zorah Thijssen. Ik ben benieuwd of Kleinste kwaad een los te lezen deel is.

Detective Roelant Onderwater heeft het criminele circuit voorgoed vaarwel gezegd. De zaken die hij aanneemt zijn zuiver op de graad. Hij heeft zijn partner Zorah en zichzelf beloofd geen misstappen meer te maken. Maar dan krijgt hij een telefoontje van Ko, een drugscrimineel, zijn dochter is ontvoerd. Roelant wil weigeren maar dan herinnert Ko hem aan de ereschuld die nog openstaat. Roelant voelt dat hij geen andere keuze heeft dan met Ko op zoek te gaan naar de daders van deze ontvoering. In totaal zijn vijf kinderen tijdens een tripje met hun juf ontvoerd. Zorah is woest dat Roelant zijn belofte aan haar verbreekt en vraagt zich serieus af wat dit betekent voor hun relatie. Iedere familie van de ontvoerde kinderen krijgt een familierechercheur toegewezen. Een ouderpaar kan niet overweg met deze familierechercheur en roept alternatieve hulp in. Omdat Roelant niet beschikbaar is, neemt Zorah die rol op zich. Het is een race tegen de klok om de kinderen te redden. Gaat dat lukken? Wie zit er achter deze goed georganiseerde ontvoering?

Het boek is ongelooflijk spannend en laat je niet los. Wegleggen is geen optie. Het eerste stuk begint met een heel spannend stuk over een insluiper. Het is zo echt beschreven dat je hart in je keel zit. Ik was blij dat ik op dat moment niet alleen thuis was!

De woorden in het verhaal zijn zorgvuldig gekozen en voorzien van details zoals ‘het groen geverfde hout’ en ‘mijn crémewitte bank’ bijvoorbeeld. Zo krijg je een goed beeld van het huis waarin Zorah woont. De stijl van schrijven wordt vergeleken met de schrijfstijl van Charles den Tex. Daar kan ik wel inkomen. Het is net zo verzorgd en zorgvuldig.

Na de proloog lees je in het eerste hoofdstuk over een therapiesessie van Zorah, waar in het kort datgene wat in het eerste boek is gebeurd wordt aangehaald. Zo krijg je de benodigde context voor de verdere gebeurtenissen. Het volgende hoofdstuk vertelt de achtergrond van Roelant. Op die manier heb je een behoorlijk compleet plaatje en barst het verhaal verder los. De hoofdstukken springen afwisselend van het perspectief van Zorah naar die van Roelant en die van Sharon, de ontvoerde dochter van Ko. Dit staat keurig boven de hoofdstukken geschreven zodat altijd duidelijk is wiens verhaal je leest. Heel soms zie je een schuingedrukt stukje tekst, dat is geschreven vanuit het perspectief van de dader.

Het plot is zorgvuldig opgebouwd. Je krijgt stukjes van de puzzel die de oplossing vormen en je krijgt meer te weten over het persoonlijke leven en de ontwikkeling van Zorah en Roelant. De opbouw van het verhaal heeft ook overeenkomsten met de opbouw in de boeken van Charles den Tex. Beiden werken met personages die een bepaald specialisme vervullen, vaak op de achtergrond en buiten de politie om. Dat is ook in Kleinste Kwaad het geval, bijvoorbeeld een ICT-specialist die bepaalde sporen kan volgen.

Bij elkaar is het verhaal zo pakkend dat je het liefst in een ruk wil doorlezen en tegelijk niet wil dat het boek uit is. De plottwist zag ik niet aankomen en dan het einde. Zo knap om allerlei elementen uit het boek terug te laten komen in dat totaal onverwachte einde en de cliffhanger voor het volgende boek. Ik kan bijna niet wachten!

Ik heb een nieuwe favoriete schrijver ontdekt! Ik geef het boek dan ook 5 sterren.

Serie: Zorah Thijssen (2)
ISBN: 9789022595244