‘Aan de haak’ – Ine Maria Kiekens

ISBN: 9789047208723

Ine Maria Kiekens is een Belgische auteur die dol is op feelgoodboeken. Haar debuutroman, De smaak van harteschijn, verscheen in november 2023. Aan de haak is haar tweede boek. Iets waar ze, terecht, heel fier op is. Ine Maria Kiekens geeft Nederlandse les aan anderstalige nieuwkomers. Als ze niet nadenkt over wat haar boekpersonages allemaal uitspoken, vind je haar in de keuken waar ze iets lekkers staat klaar te maken. Verder heeft ze een uit de hand gelopen hobby, het verzamelen van onbeschreven notitieboekjes. Er is altijd plaats voor een nieuw exemplaar, bij voorkeur roze, haar lievelingskleur. Een leuk weetje: Er is aan dit verhaal gewerkt in 5 verschillende landen tijdens een lange treinreis naar Italië.

Waarover gaat Aan de haak?

Laura werkt als secretariaatsmedewerker bij het reclamebureau Koopman nv. Volgens haar baas sluit haar persoonlijkheid, lees haar uiterlijk, niet meer aan bij het vernieuwde imago dat het bedrijf wil uitstralen. Ze wordt met onmiddellijke ingang ontslagen. Laura is dol op haken en ontwerpt de mooiste creaties, zo uit haar hoofd. Wanneer haar vriendinnen haar komen troosten met haar ontslag, willen ze haar helpen om verder te gaan met haar leven. Waarom niet iets doen met dat wat ze het liefste doet, haken? Een webshop opstarten met zelfgemaakte cadeauartikelen. Laura kent echter niets van het ontwerpen van een website, maar daar weet haar vriendin wel raad mee. Haar buurman, Gianluca, is IT’er. Hij zou haar wel kunnen helpen. Waar Laura niet op gerekend heeft, is dat Gianluca niet de nerdy IT’er is die ze verwacht had, maar een man die zo voor een Italiaans model zou kunnen doorgaan. Op de koop toe, is hij net als Laura, dol op katten. Wat moet ze met die heftig fladderende vlinders? Is Gianluca vrijgezel en ook geïnteresseerd in haar? Lukt het haar om van haar hobby, haken, haar droom job te maken? Dat lees je in Aan de haak.

De cover van Aan de haak bevat veel roze en paarse tinten. Net als de cover van haar debuutroman, je merkt duidelijk dat de auteur fan is van deze kleur. De hoofdpersonages zijn aanwezig met elk een voorwerp dat hen karakteriseert. Laura zit in de zetel met haar haakwerk. Gianluca zit aan het andere uiteinde van deze zetel met zijn laptop. De 2 poezen van Laura, Niki en Nala, zitten er vrolijk tussen. De afstand tussen Laura en Gianluca is goed gekozen. Zouden ze op het einde van het verhaal naast elkaar zitten? Ik stelde me alvast die vraag bij het zien van deze cover. De titel is groot en in speelse letters aanwezig. Een titel die, zo blijkt na het lezen van het boek, een dubbele betekenis heeft.

Wie zou dat niet willen? Van iets dat je heel graag doet je job maken? Ik zou het wel weten! Ik zou hele dagen lezend geld verdienen in mijn eigen boekenwinkeltje. Ine Maria Kiekens heeft een hele vlotte, toegankelijke, humoristische schrijfstijl die je zo meezuigt in het verhaal. De auteur koos ervoor om in het ik-perspectief te schrijven, iets wat ervoor zorgt dat het inleven in gedachten en gevoelens vanzelf gaat. Er zit zelfspot, humor en zelfrelativering verweven in het verhaal. Iets dat zorgt voor een glimlach en soms een lach tijdens het lezen van Aan de haak. Emoties worden mooi beschreven en de dialogen zijn goed uitgewerkt!

‘Wanneer ik de nodige ingrediënten uit de kast heb gehaald en aan de slag wil gaan, overspoelt me plots een gevoel van eenzaamheid. Dat overkomt me wel vaker wanneer ik voor mezelf moet koken. Alleen is maar alleen, en dat ik dan ook nog eens de moeite moet doen om voor slechts één persoon te koken valt me geregeld zwaar.’

‘Mijn EHBOE-box, een tissue box met een vrolijk gehaakt kleedje eromheen dat zijn dienst als Eerste Hulp Bij Onprettige Ervaringen al meer dan eens heeft bewezen.’

De auteur heeft in Aan de haak ook meerdere, soms herkenbare thema’s verwerkt. Je het buitenbeentje voelen in je gezin. Uiterlijke schijn: een degelijke opleiding versus derderangse creativiteit. Het aandurven om een nieuw avontuur aan te gaan, een nieuwe spannende weg in te slaan. Je begint er zelf van te dromen.

Wat er vooral uitspringt in dit verhaal is de onvoorwaardelijke vriendschap van Laura, Meredith en Rozemarijn. Ze zijn er dag en nacht voor elkaar, steunen elkaar in alles, helpen elkaars dromen verwezenlijken, lachen en huilen samen. Een vriendschap die iedereen zich wenst en die je iedereen toewenst.

Als ik iets zou kunnen opmerken aan dit verhaal, is dat het voor mij persoonlijk soms iets te zeemzoeterig is. Even zoet als de verse, warme chocolademelk met minimarshmallows die Laura maakt. Wie houdt van lekker weg zwijmelen met een heuse portie liefde en romantiek gaat smullen van dit verhaal.

Aan de haak is een heerlijke, ietwat voorspelbare feelgoodroman. Het bevat alle ingrediënten om er een zoet verhaal van te maken. Vriendschap, liefde, tegenslag, dromen najagen, een knappe man en hartverwarmende, grappige situaties. Het is een verhaal waar vriendschap centraal staat en waar goed doen voor anderen niet onopgemerkt blijft. Het geeft je, naast alle ellende die momenteel in de wereld aan de gang is, hoop in de goedheid van mensen.

Misschien soms iets te zoet voor mij, maar hey, te zoet is niet altijd verkeerd. Aan de haak is een ideaal tussendoortje om even alles los te laten, heerlijk achterover te leunen en te dromen. Welke droom zou jij najagen? Aan de haak krijgt van mij 4 netjes gehaakte sterren, roze uiteraard.

Ellen Boutsen

Genre: feelgoodroman
Uitgever: Loft Books Amsterdam