‘Chin.Ind.rest. kookboek’ – Danny Lee, Ka Fai Lee, Sun Li, Yan Ting Yuen

ISBN: 9789038812274

We kennen ze allemaal, bijna ieder dorp in Vlaanderen en Nederland heeft er één: een Chinees restaurant. Iedereen houdt ervan want er is voldoende en ruime keuze opdat iedereen wel iets ziet op de menukaart dat hij lekker vindt. We gaan ervan uit dat er in een Chinees restaurant ook traditionele Chinese gerechten geserveerd worden, doch dit is een verkeerde aanname. Wanneer we naar China zouden gaan, of zelfs de Chinatowns in Antwerpen, Amsterdam of London en daar een Chinees restaurant bezoeken zouden we zien dat de gerechten compleet anders zijn. De lokale Chinese restaurants, of ook wel Chinees-Indische restaurants genoemd zijn uniek, ze hebben hun eigen specifieke gerechten aangepast aan de Westerse eetcultuur en beschikbare ingrediënten. Bovendien werden ze in 2021 toegevoegd aan de Inventaris Immaterieel Erfgoed.

Chin.Ind.rest. brengt ons hun verhaal. Naast de welgekende recepten zoals Babi Pangang, Bami, nasi, … zal het boek ook gaan over het ontstaan van de gerechten en de ontstaansgeschiedenis van deze restaurants, dit aan de hand van een inkijk binnen enkele gekende Nederlandse restaurants.

Het boek is opgedeeld in drie grote delen. In een eerste zal de auteur uitleggen hoe Chinees-Indische restaurants en hun gerechten ontstaan zijn. Doordat niet alle ingrediënten beschikbaar waren en wij als Europeanen het echte traditionele eten niet lekker zouden vinden, pasten de Chinese immigranten hun gerechten aan. De recepten worden ondertussen generatie op generatie doorgegeven. Ik vond dit enorm boeiend, leerrijk en begrijp nu ook beter de evolutie van deze recepten. Hiernaast zal men ook toelichting geven over de verschillende exotisch klinkende ingrediënten en de Aziatische keukengereedschappen. Bij deze laatste zal de auteur ook uitleggen hoe je deze dient te gebruiken en te onderhouden, wat best wel handig is als je de levensduurte van jouw keukenmateriaal wenst te verlengen.

In het tweede en derde deel zullen de auteurs hun favoriete recepten geven. In het ene deel zullen ze die geven van de gerechten die ze serveren in hun restaurants, en in het andere deel zullen ze hun familierecepten prijsgeven, wat zij eten in hun eigen huiskamer. Bij elk recept zullen ze ook een deel van hun familiegeschiedenis prijsgeven: hoe zijn ze in Nederland terecht gekomen, sinds wanneer hebben ze een Chinees restaurant en vooral wat is hun favoriet gerechtje. Aan ieder recept hangt een verhaal wat van dit boek niet alleen een kookboek maakt, maar ook een geschiedenisboek.

De recepten zien er op het eerste gezicht moeilijk en complex uit, maar eenmaal je eraan begint gaat alles vanzelf. Ze zijn namelijk goed uitgelegd, zodat het niet verkeerd kan gaan. Ook de informatie over de ingrediënten, de hoeveelheid die je nodig hebt en de verhoudingen bij elk gerecht worden correct weergegeven. Bovendien is het meeste terug te vinden in de betere toko. In een handomdraai tover je met dit boek heerlijke Aziatische gerechten op tafel met restaurant kwaliteit. Het is mij eindelijk gelukt curry saus te maken zoals deze van het restaurant, maar ook de heerlijk gebakken banaantjes waar ik zo van houd kan ik nu eindelijk zelf maken. Hoe leuk is dit niet!

De auteurs leggen alles met veel liefde uit, het is bijna onmogelijk dat er iets zou mislukken. Het boek is compleet, zo hebben ze zelfs aandacht voor een product waar er nogal controverse rond is: Ve-tsin. Ze schuwen het niet om de discussie over dit product te openen, en laten het aan de lezers over als ze deze al dan niet zullen gebruiken bij het bereiden van de gerechten.

Tot slot bevat het boek bij ieder gerechtje bijpassende foto’s, wat je extra veel zin geeft om ze te maken en uit te proberen. Voor deze recensie maakte ik de niet te missen Pisang Goreng (gebakken bananen), kip curry, kip met cashew noten, de overheerlijke Tja lak kai, en niet te vergeten gebakken rijst, noedels, kip in zoetzure saus en zoveel meer.

Chin.Ind.Rest. kookboek is een boek om te koesteren, want je kan er heerlijk mee koken en gerechten serveren zoals in een restaurant. Alles wordt haarfijn uitgelegd, tot zelfs het kookgereedschap toe. 5 sterren!

Genre: non-fictie, culinair
Uitgever: Nijgh & Van Ditmar
ISBN: 9789038812274