‘Geshmak!’ – Tulli Padwa

ISBN: 9789022340806

Op Play 4 maakten we kennis met de reality serie Shalom Allemaal!, over het reilen en zeilen van de Orthodoxe Joodse gemeenschap in Antwerpen. Vlaanderen maakte zo ook kennis met sympathieke kok Tulli Padwa. Na de serie werd hij steeds populairder en daarvan wilde hij gebruik maken om het taboe rond de Joodse keuken te doorbreken. Deze schrikt soms goede koks af door de vele religieuze regeltjes. Tulli is een geschoold Frans-Belgische kok, weet wat wij lekker vinden en maakt hiervan gebruik om de Joodse keuken toegankelijk te maken voor iedereen. Bovendien heeft hij in Geshmak! zoveel mogelijk gerechten verzameld waarvan de ingrediënten makkelijk te vinden zijn in onze supermarkten of geeft hij aan met wat je de meer specifiekere onderdelen zou kunnen vervangen. Op deze manier heeft de auteur een kookboek gemaakt voor iedereen die nieuwsgierig is naar de Joodse keuken en er voor open staat het uit te proberen.

Maar Geshmak! is zoveel meer dan een kookboek, we leren de Joodse gemeenschap en de gebruiken beter kennen. Tulli zelf zal hiernaast ook vertellen hoe het is om op te groeien en te leven als Jood in onze hedendaagse samenleving.

Na een korte inleiding, waarbij Tulli het heeft over zijn liefde voor het koken, wordt het boek opgedeeld volgens de dagen van de week en niet volgens de traditionele indeling: voorgerecht, vlees, vis, dessert. Op het eerste zicht vond ik dit wat rommelig en onhandig, maar eenmaal ik de recepten uitprobeerde bleek dit de ideale indeling van het boek te zijn. Heel wat gerechten zijn ons namelijk onbekend waardoor we soms ook niet goed weten welke goed samen te combineren vallen. Bij iedere dag staan persoonlijke verhalen, anekdotes en leren we meer kennen over de Joodse cultuur en eetgewoonten. Hoe komt men nog aan koosjer vlees, met de strenge Belgische wetgeving rond het slachten van dieren? Hoe gaat het er in de Joodse keuken aan toe? Hoe gaat het er op een Sabbat aan toe? Dit is een boek waarbij niet alleen de smaakpapillen van foodies hoogdagen zullen hebben, cultuurliefhebbers die een inkijk willen in de Joodse gemeenschap zullen ook hun hart kunnen ophalen.

Ik was versteld hoe eenvoudig de gerechten klaar te maken zijn en hoe heerlijk het resultaat wel niet was. Hoe kunnen eenvoudige dingen toch zo lekker zijn? Bij elk gerecht staat een verhaal of anekdote, en een bijpassende kleurrijke foto. De ingrediënten zijn eenvoudig te vinden in alle supermarkten, wanneer dit niet zo is zal de auteur aangeven waar het te vinden is of door wat men het kan vervangen.

Je merkt zo dat Tulli een professionele kok is, alles klopt: de hoeveelheid bij de ingrediënten, de stappen, … . Het is voor mij het eerste kookboek waarbij het me onmiddellijk lukte iets te bakken zonder dat er iets misging met het deeg en het resultaat, het typisch gevlochten Joodse brood, was overheerlijk! Verrassend vond ik de vele verschillende invloeden in de gerechten, zo herkende ik onder andere Poolse, Russische, Duitse, Britse invloeden.

Een absoluut topgerecht vond ik de Holopches (gevulde koolrolletjes)! Ik zou ervan kunnen blijven eten. Maar ook de shakshuka, die hier op een andere manier gemaakt werd dan ik gewoon ben, was heerlijk.

Achteraan het boek bevinden zich 2 registers, een met de ingrediënten en een ander alfabetisch op naam van de gerechten, wat zeker handig is wanneer je een gerecht wenst terug te vinden.

Voor deze recensie maakte ik onder andere de erwtensoep, de pikante tomatendip, de mango dip, gevulde koolrolletjes, gevulde pita, shakshuka, challe (vlechtbrood), …

Geschmak! is een (h)eerlijk kookboek, met heel wat gerechten om de vingers bij af te likken. Bovendien is het een ontdekkingstocht naar allerlei nieuwe smaakcombinaties. Het is een boek dat in geen enkele keuken mag ontbreken. 4,5 sterren!

Genre: non-fictie, culinair
Uitgever: Manteau
ISBN: 9789022340806