‘Bitch!’ – Sacha Voogd

ISBN: 9789461098566

Sacha schrijft al sinds de lagere school. Eerst fantasieverhalen, daarna dagboeken en gedichten uit het diepst van haar ziel. In de middelbare school werd een opstel van haar gepubliceerd in de schoolkrant. Daarna wist ze zeker: “Dit wil ik!”. Een tijdje stond het schrijven op een lager pitje door de dingen die het leven met zich meebrengt. Haar debuut, Salsa in de polder, verscheen eind 2014. In 2015 was ze één van de winnaars van de NPO verhalenwedstrijd. In 2016 rondde ze haar opleiding aan de schrijversschool van Amsterdam af. In 2017 verscheen dan haar eerste roman Niet met opzet. Buitenzus volgde in 2023.
Ik las haar novelle Bitch! Hierin leren we Karlijn, Thomas en Amber kennen. Karlijn en Thomas werken in hetzelfde advocatenkantoor. Zij pleit vooral familiezaken, hij pleit strafrecht. Thomas is getrouwd met Amber. Tegen de principes van Karlijn in, beginnen zij en Thomas toch een affaire. “Niet rotzooien in je woonomgeving, familie of werkkring, had ze zich altijd voorgenomen.” Maar dan slaat het noodlot toe en krijgt Thomas een zwaar verkeersongeval. Karlijn weet met haar verdriet geen blijf. Ze kan haar echte verdriet niet tonen, aangezien niemand wist van hun verhouding. Maar is dat wel zo? Want ze krijgt verschillende signalen die doen vermoeden dat er iemand is die meer weet van hun relatie. En die persoon lijkt daar allesbehalve blij mee.
Al bij de cover werd ik getriggerd om deze novelle te lezen. Een vuurrode kleur, een verleidelijke dame en een schreeuwende titel met uitroepteken: Bitch! Een woord dat we proberen niet te snel in de mond te nemen. In deze recensie kan ik me bij deze eens laten gaan.
De auteur heeft in Bitch! voor hele korte hoofdstukken gekozen. Als lezer dacht ik telkens: “Nog eentje dan”. Dat maakt dat deze novelle leest als een trein. Zeker in combinatie met haar vlotte schrijfstijl. De auteur schrijft in het personaal vertelperspectief, waardoor je boven de personages lijkt te zweven. Zo kijk je van op een afstand mee naar wat er zich afspeelt tussen de drie hoofdpersonages. Er wordt afwisselend verteld vanuit Amber en Karlijn. De auteur verwerkt in het verhaal voldoende details over gevoelens, kledij, (woon)omgeving enzovoort, waardoor je vlot een beeld krijgt van hoe de personages en hun wereld eruit zien.
Het verhaal vliegt onmiddellijk uit de startblokken, doordat het met het ongeval van Thomas begint. Van hieruit wordt het verhaal vanuit het perspectief van respectievelijk Amber en Karlijn terug gereconstrueerd en opgebouwd. De signalen naar Karlijn toe die te maken lijken te hebben met haar overspel enerzijds, en de manier waarop beide vrouwen met hun verdriet omgaan anderzijds, zorgen dat er een mooie spanningsboog ontstaat.
Het thema van het verhaal leek me in eerste instantie cliché. Zo bestaan er al veel verhalen. Maar toch is Bitch! anders. De auteur weet je, op het toch wel beperkt aantal pagina’s, mee te voeren, op het verkeerde been te zetten en dan via kleine kruimels aan informatie naar het einde toe te leiden.
Dit einde was voor mij een minpuntje. Niet door de inhoud, wel door de bruuskheid. Tijdens het hele verhaal heeft de auteur de tijd genomen om een beeld te creëren, de spanningsboog op te bouwen en toe te werken naar de plot. Maar dan kwam de plot ineens vrij abrupt, alsof het maximale aantal pagina’s bereikt was en er nog een einde aan het verhaal moest gebreid worden. Ik mis hierin toch een tussenstukje en een mooiere afronding naar het einde toe. Na het omslaan van de laatste pagina was ik wat teleurgesteld dat het einde niet iets meer aandacht heeft gekregen. Een iets meer uitgewerkte plot had voor mij het verhaal naar een hoger niveau getild.
Toch heeft de auteur een mooi verhaal weten neer te pennen. Een onderwerp dat cliché kan overkomen, maar waar ze toch haar eigen twist aan heeft weten geven. Bitch! is een spannend tussendoortje. Daarom krijgt het van mij 3,5 vurige sterren.
Ellen
Uitgever: De verhalenfabriek
ISBN: 9789461098566