‘Het onofficiële kookboek voor Harry Potter fans’ – Tom Grimm

ISBN: 9789021042107

De Duitse Tom Grimm is naast vertaler, auteur en filmliefhebber ook hobby kok en fotograaf. Een veelzijdige man die reeds verschillende kookboeken op zijn naam staan heeft, zoals Lord of the Rings: Unofficial Cookbook en Babylon Berlin: drinks drinks drinks. Hij is een grote Potterfan en het was dan niet helemaal onverwacht dat Het onofficiële kookboek voor Harry Potter fans zijn volgende boek zou worden.

Het boek zelf is visueel zeer sterk. Niet voor niets heeft het de ‘Gourmand World Cookbook award’ voor beste fotografie gewonnen. Elk recept gaat gepaard met sierlijke foto’s die de elegante sfeer van Hogwarts oproept, het huiselijke van de familie Weasley of de gezelligheid van Hagrids huis. Bij de aanblik van de foto’s krijg je onmiddellijk zin om het bijhorende gerecht klaar te maken.

De auteur heeft zo een 80tal recepten die voorkomen in de Harry Potter boeken beschreven. De meeste gerechten zijn Brits, maar Tom Grimm heeft sommige wat aangepast volgens de tradities van Duitse keuken, de heimat van de auteur. In een kort voorwoord zal hij hier ook toelichting over geven en verklaren uit welke Potter boeken de meeste recepten komen.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, die gerechten bevatten van een bepaalde lokatie en personages uit de Harry Potter verhalen zoals de Drie Bezems, Hagrid, Dobby, Howarts, Lekke Ketel, Ligusterlaan, … . Elk recept heeft een bijhorende foto, de ingrediënten lijst en de werkwijze om het klaar te maken. De hoeveelheden bij de verschillende componenten worden correct weergegeven en de uitleg bij de recepten is duidelijk. Dit lijkt het perfecte kookboek, doch zijn er ook enkele kleine bedenkingen. Zo was het ene recept voor 4 personen en een ander dan weer voor 1 persoon. Hierdoor moest ik bij sommige gerechten de hoeveelheden van ingrediënten lijst wat aanpassen naar mijn eigen behoeften. Hoewel dit een kookboek voor jongeren lijkt, waren sommige recepten niet zo eenvoudig klaar te maken, zeker niet voor beginnende koks zoals de macarons, kanariekano’s, babymandragora’s, fazant, feestkalkoen,… .

Hiernaast kan je soms merken dat Tom Grimm bepaalde klassieke Britse recepten aangepast heeft, maar van ‘klassiekers’ blijf je af. Ik geef er nog steeds de voorkeur aan om Shephards Pie, Goulash, Mince Pie, … op de traditionele manier te maken, zo komen de smaken het beste tot zijn recht. Sommige ingrediënten zijn bovendien niet altijd even eenvoudig te vinden zoals groene tomaten, pompoenpitolie, … . Ook miste het boek achteraan een alfabetisch register van de ingrediënten en de gerechten zoals de meeste kookboeken die hebben. Het is niet zo praktisch, want telkens als ik iets wilde maken moest ik gans het boek doorbladeren om het terug te vinden. De inhoudstafel aan het begin van het boek was hierbij geen grote hulp, gezien deze de naamgevingen gebruikt uit de Harry Potter boeken zoals: giechelwater, drakenvleestartaar, gouden-snaai macrons, … .

De gerechtjes die ik maakte uit dit boek, vielen allen wel in de smaak. Voor deze recensie maakte ik onder andere de ketelkoeken, appeltaart, Ginny Wemels paprikaspookkip, rundergoulash, gesmoorde lamskoteletten, zoete aardappels uit de oven, … .

Het onofficiële kookboek voor Harry Potter fans is een mooie editie, en bevat foto’s waarbij men honger krijgt. Hoewel de titel het zou doen vermoeden, is dit niet direct een boek voor de jonge hobby kok. 3.5 sterren.

Genre: non-fictie, culinair
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021042107