‘Ik zie je’ – Yrsa Sigurdardottir

ISBN: 9789403104225

Yrsa Sigurdardottir is een IJslandse auteur en ze schrijft zowel kinderboeken als thrillers. Van oorsprong is ze echter waterbouwkundig ingenieur. Ze heeft al heel wat thrillers op haar naam staan en meestal zijn dat series. Ik zie je is de start van een nieuwe serie. Op de kaft staat een foto van IJslandse bergen, zee en een brok ijs. Het doet echt koud aan. Door de foto staat de titel opvallend in gele letters.

Het boek begint gelijk gruwelijk spannend als de buurman aanklopt bij een huis aan een afgelegen fjord in IJsland. Ondanks dat de buren erg op zichzelf zijn heeft hij ze al een week niet gezien en ze reageren niet op telefoontjes of appjes. Wat hij daar aantreft is zo gruwelijk en misselijkmakend dat hij letterlijk moet overgeven. Dit is het begin van een zoektocht naar een of meerdere daders. Politieman Týr en patholoog Idunn leiden het onderzoek, maar ook de jonge politieagente Karólina ontdekt dat het onderzoek niet zo simpel is als het lijkt. Voor Týr krijgt het onderzoek ook nog een persoonlijk tintje als hij de waarheid hoort over zijn verleden.

Naast de verhaallijn die het onderzoek naar de dader beschrijft is er ook de verhaallijn gezien vanuit de au pair van het vermoorde gezin. Met deze verhaallijn reis je terug naar de tijd voor de moord. De titel Ik zie je is hét thema van deze verhaallijn. Er gebeuren allerlei onverklaarbare dingen. Er raken dingen kwijt en die komen altijd op onverwachte momenten weer terug. Ik kreeg er kriebels van over mijn rug. Ligt de au pair net te slapen na alle deuren op slot te hebben gedaan en wordt ze wakker met het voorwerp dat ze kwijt was in haar hand. En wat moet ik denken van een kelder die vreemd ruikt? Problemen met de afvoer? Yrsa Sigurdardottir voert meer dan genoeg mogelijke verdachten op maar of de dader daarbij zit is de vraag.

De thrillers van Yrsa Sigurdardottir staan normaal altijd vol met onuitspreekbare namen die je snel vergeet en ook een uitgebreide beschrijving van de natuur. Dit is vaak een struikelblok voor veel mensen om deze boeken te lezen. In dit boek zijn de namen van de hoofdpersonen wel goed leesbaar en dus makkelijker te onthouden. Er wordt niet uitgebreid met IJslandse woorden gestrooid en dat maakt het boek een stuk makkelijker te lezen. Ook lees je alleen over de natuur wanneer dit functioneel is, bijvoorbeeld om te begrijpen hoe afgelegen het gezin woonde.

Het boek is vol onderhuidse spanning die zorgt dat, als je alleen thuis bent, een keer extra controleert of alles wel goed op slot zit en dan nog schrikt van elk geluidje. Daarnaast is er het politieonderzoek met steeds weer nieuwe stukjes van een complexe puzzel. Yrsa Sigurdardottir stuurt je gedachten alle kanten op. Kortom een geweldig spannend boek, heerlijk om in deze donkere dagen te lezen en lekker te griezelen.

Wat ik jammer vond was het volgende stukje. De au pair moest de kinderen helpen met de IJslandse taal. Op een gegeven moment vindt ze een schriftje met daarin woorden die verkeerd geschreven waren en daarna verbeterd. Vervolgens volgen een aantal Nederlandse woorden zoals Swaar – Zwaar. Ik had daar liever IJslandse woorden zien staan met de vertaling in de voetnoot. Het haalde mij even uit het verhaal.

De allerlaatste zin is gelijk de cliffhanger voor deel 2. Ik heb slechts zelden zo’n sterke cliffhanger gezien, uitgeverij Cargo, wanneer komt deel 2 van de serie ‘Zwart IJs’ uit? Ik kijk er nu al naar uit! Het eerste deel geef ik dan ook 4,5 ster.

Uitgever: Cargo
ISBN: 9789403104225
Aantal pagina’s: 464