‘Slowcooker’ – Bas Robben

ISBN: 9789048864591

Culinair duizendpoot Bas Robben is hier met een nieuw boek in de serie Masterclass. In deze reeks zijn al meerdere boeken verschenen in een bepaald specifiek thema. Tosti, BBQ, Mosselen en Airfryer zijn enkele van de meer dan tien eerdere titels. Diverse toppers uit de culinaire wereld leveren hun bijdrage hieraan.

Bas Robben behoort tot de nieuwe generatie culinaire journalisten. Hij schreef voor het magazine Delicious, heeft recepten ontwikkeld voor Marley Spoon en hij ontwikkelt recepten voor een centrum voor ouderenzorg. Eerder verschenen van zijn hand de kookboeken Zuur, Vet en Sous-vide en het boek Airfryer uit de genoemde Masterclass-reeks.

Het boek is handzaam qua formaat, heeft een harde cover en is gebonden. Na een kleurenfoto van de auteur en een persoonlijk voorwoord met een toelichting over de intenties van het boek en het gemak van de slowcooker als keukenhulp volgt er meer belangrijke voorinformatie. Dit bestaat ondermeer uit een stukje uitleg over de verschillende temperatuurstanden op de slowcooker. Op lage temperatuur moet je langer wachten, maar worden vleesgerechten heerlijk mals terwijl ze sappig blijven. Groentegerechten zijn dan weer meer gebaat bij hoge temperaturen, omdat ze anders tot pap worden gekookt. Goed om te weten en nu naar de recepten.

In Slowcooker komen vijftig bonte recepten aan bod in verschillende en soms verrassende subcategorieën. Soepen, klassiekers, vleesstoof en groentestoof zijn te verwachten. De rubrieken ontbijt en desserts zijn verre van voor de hand liggend en vormen niet direct de associatie met het gebruik van een slowcooker. Alle recepten kunnen ook in de braadpan, geeft Bas aan, voor de mensen die geen slowcooker bezitten. Waarom je dan dit boek zou kopen, is dan weer een andere vraag.

De slowcooker wordt hier thuis gemiddeld genomen eens in de twee weken gebruikt. De recepten die we al hebben komen van Facebook omdat de liefhebbers zich verenigd hebben in een groepje waarin ze gretig recepten delen, beoordelen en uitwisselen. Het meest maken wij stoofvlees van kip of rund met allerhande veelal kruidige ingrediënten.

De recepten in het boek van Bas Robben worden allemaal begeleid door een mooie kleurenfoto waarop het eindresultaat je visueel probeert te verleiden. De titels van de recepten beschrijven zo nauwkeurig mogelijk de basis ingrediënten. Wij kiezen voor Spicy & Smoky Paddo’s en voor de Hachee met sojasaus. Gerechten worden voorbereid in de keuken en gaan vervolgens in de slowcooker. Tagliatelle, rijst en aardappelpuree zijn de gekozen bijgerechten. Deze komen niet uit de slowcooker, voor alle duidelijkheid. De receptuur is gebaseerd op vier personen en de porties zijn voldoende van grootte. Met twee ouders en twee volwassen kinderen aan tafel, is er zeker genoeg voor iedereen.

De beschrijvingen zijn kort, bondig en duidelijk en het eindresultaat lijkt daadwerkelijk op de afbeelding in het boek. Onhandig is het ontbreken van een leeslint in het boek. Dat zouden ze verplicht moeten stellen voor dit type boeken. De recepten zijn bont gekozen, zo geeft Bas aan in het voorwoord. Ik vind persoonlijk dat er veel recepten met varkensvlees in staan, welke niet voor iedereen geschikt zijn. Varkenswangen, varkensbuik en varkensschouder zijn overigens wel smaakvolle delen van het dier maar het bezwaar blijft. Ook de 18+ kids lopen niet warm voor dit soort benamingen van gerechten. Daarmee is het meer een receptenboek voor de ouders dan voor de meer kritische eter. Hertenragù, konijnhachee en driekopskip kunnen niet op een warm applaus van de jeugdige tafelgasten rekenen.

De ontbijtrecepten en de drie opgenomen desserts zijn origineel en lekker. Ik vraag mij wel af of ik hiervoor echt de slowcooker zou gebruiken. Wellicht komt die braadpan toch nog van pas.

De index is geweldig. Zowel op naam van gerecht als een zoekfunctie op basis van ingrediënten. Top.

⭐️⭐️⭐️ Slowcooker is een mooi receptenboek waarmee je recepten kunt maken waaraan je bij het woord slowcooker niet direct denkt. Verras je gasten met een recept uit dit boek. Vanuit geloof en andere overtuigingen vallen er wel recepten af, als mogelijkheid. Een boek dat we niet heel vaak maar wel met plezier uit de kast zullen pakken.

‘I feel so good
Like a lover should
You set my soul on fire