‘The Curry Guy, Één pan’ – Dan Toombs

ISBN: 9789461433084

Dan ‘The Curry Guy’ Toombs is bij ons in huis geen onbekende. Wij hebben al een van zijn talrijke eerder uitgebrachte kookboeken in ons bezit, wanneer in november dit oogstrelende nieuwe boek wordt bezorgd. Dan Toombs startte al in 2010 zijn blog The Curry Guy, met als doel af en toe een smaakvol recept te delen. Toen hij besloot om een jaar lang alleen maar Indiaas te koken werd zijn blog opgepikt door The Mirror en door People Magazine. Sinds dat moment bereikt hij maandelijks ruim 250.000 bezoekers op www.greatcurryrecipes.net en brengt hij wereldwijd bestsellers uit. The Curry Guy, één pan is zijn jongste kookboek.

Het omslag is door zijn symboliek en zijn kleurstelling een echte eyecatcher. Dat zal overigens niet jouw laatste zintuig zijn dat dit boek aangenaam weet te prikkelen. Met een warm geel, dieprood en sierlijk goudkleurig reliëf worden de letters en de pan vol getekende ingrediënten gevormd. De geest van India hangt al in de kamer voordat het boek wordt opengeslagen.

Na een korte en kleurrijke inhoudsopgave wordt de lezer welkom geheten door Dan Toombs zelf. Hij legt uit dat de keuze voor eenpansgerechten door twee redenen zo populair is. De eerste reden is het gemak van alles bereiden in één pan. De tweede reden waarom het zo gewild is, is omdat er na afloop zo weinig afwas overblijft. Een drogreden zo zou later blijken. Je komt lepels, schaaltjes, mesjes, blenders, staafmixers en bakjes tekort tijdens de voorbereidingen en dat levert, naast die ene pan, veruit de meeste vaat op.

Het boek heeft een harde kaft en is gebonden met een gouden glinsterende linnen band. Het enige dat ontbreekt, is een leeslint. Na een uitleg over de gebruikte symbolen (GV voor glutenvrij, V voor vegetarisch, etc.) bij ieder van de ruim 150 internationale curryschotels en kruidige gerechten, volgt een korte uitleg over ingrediënten, hun eventuele vervangers en het benodigde keukengerei.

De anderhalf honderd recepten vind je vervolgens gerubriceerd onder de hoofdstukken Soepen, Klassieke Indiase Curry, Curry’s en stoofpotten, Uit de oven, Gebakken en gefrituurd en tenslotte de Bijgerechten, sauzen en basisgerechten. Ieder recept heeft een dubbele pagina met aan de ene kant de ingrediënten en de bereidingswijze, en aan de andere kant een schitterende kleurenfoto gemaakt door Kris Kirkham. Het gebruikte papier is van zware kwaliteit en de foto’s worden mat (niet glanzend) getoond.

De beschrijvingen zijn niet heel uitgebreid, maar laten exact weten wat je zou willen weten als amateurkok in de keuken. Geen oeverloze uitwijdingen maar to-the-point uitleg waar je mee uit de voeten kunt. Of beter gezegd: waardoor je, als een ware prof, jouw handen kunt laten wapperen. We hebben een aantal recepten gemaakt en het uiteindelijke resultaat lijkt verdacht veel op de foto’s die in het boek bij de gerechten staan. Vanaf dit moment werden onze reukzin en onze smaakpapillen de liefde verklaard. Het is verrukkelijk. Zowel de Koreaanse traybake met zalm en broccoli, als de Lam Rogan Josh scoren hier de maximale score.

Het grote voordeel van dit receptenboek is de eenvoudiger wijze waarop curry wordt gemaakt. Sommige tijdrovende ingrediënten zijn in dit boek vervangen door kant en klare pasta. Dat scheelt veel tijd. De bereidingstijd past daardoor beter in de tijd die we in het westen willen besteden in de keuken. Het blijft bewerkelijk maar je wint behoorlijk tijd.

Een bijkomend voordeel van dit boek is dat verkwisting wordt voorkomen doordat is vermeld hoe lang je halffabricaten en ingrediënten kunt bewaren of invriezen.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Dan Toombs heeft aan alles gedacht bij het samenstellen van dit smakelijke boek. Rijk aan ideeën, geuren, smaken, tijdbesparing. Je wordt beloond met hemelse gerechten die doen vermoeden dat je echt uit eten bent in je eigen huis. The Curry Guy is een welkome gast in iedere keuken en aan iedere tafel.

‘I’ll light the fire, you place the flowers
In the vase that you bought today
Staring at the fire for hours and hours