‘Stink tegen Danny’ – Jenny McLachlan

Genres: ,

ISBN: 9789402713893

Word jij ook zo vrolijk van het zien van een fel oranje cover met een ondeugend groen elfje dat met spreuken strooit en kattenkwaad uithaalt? Pas op voor S punt Tink, want zo heet dit elfje dat het voorzien heeft op Danny. Stink tegen Danny  is geschreven en geïllustreerd door Jenny McLachlan en is geschikt voor kleine lezertjes in de leeftijdscategorie 7 – 9 jaar. De vertaling is door Angelique Verheijen gedaan. McLachlan heeft veel boeken voor kinderen en tieners geschreven en voor ze schrijver werd gaf zij Engels op school.

Het idee voor het boek Stink tegen Danny is leuk gevonden, een elfjarig jongetje, Danny Rekel, die een ‘slecht’ cadeau ontvangt van zijn driejarige zusje Sofie. Zodra Danny het uitpakt gaat Sofie er mee vandoor, haar broer verbijsterd achterlatend. Eenmaal uitgepakt door haar zit er een bijzondere verrassing in, een elfendeur. Deze plakt Sofie op de muur van Danny’s slaapkamer. Bij het zien ervan wordt hij boos en zegt een kinderlijke elfenspreuk op, waarop Stink ineens uit de elfendeur komt. En wat er daarna allemaal gaat gebeuren daarvoor moet je echt dit jolige, grappige en tot de verbeelding sprekende kinderboek gaan lezen.

Het levendige verhaal zit vol flitsende actie, dankzij het brutale elfje Stink dat Danny in eerste instantie het leven zuur maakt. Maar dat verandert snel als blijkt dat ze elkaar kunnen helpen om problemen op te lossen. Er is de wereld aan uitdagingen waarvoor Danny en Stink komen te staan. Neem bijvoorbeeld Danny’s buurvrouw Zuring, alleen de naam al verklapt iets over deze persoon. Een eenzame verzuurde vrouw met een verwilderde tuin die Danny met hulp van Stink gaat opknappen.

McLachlan heeft een humoristische, vlotte schrijfwijze die door de vele illustraties wordt ondersteund. Met sommige woorden in hoofdletters benadrukt zij deze om ze te laten opvallen. Vermakelijke, olijke tekeningetjes geven de dialogen tussen Danny en Stink een bijzondere aantrekkingskracht. De personages in de vorm van een elf, een trol, een gnoom zijn leuk gevonden en triggeren de verbeelding van kinderen extra. Zie je het voor je, een gnoom op een skateboard op trollenjacht. En pas op voor Stink, een elf met een missie; het verrichten van een goede daad, alleen wat dit voor haar inhoudt weet ze zelf niet. Het boek sluit af met een door Danny getekende strip van Rooie Rover en met een uitnodiging op de blanco bladzijdes zelf een strip te tekenen.

Stink is een bijzonder avontuurlijk verhaal in dagboekstijl en voor wie graag verder wil lezen over Stink is er een vervolg in de maak; Stink tegen tovenaar. Dit komische boek krijgt 4 ondeugende elvensterretjes.

Genre: kinderboeken
Uitgever: Harper Collins Holland
ISBN: 9789402713893