‘In een ander licht’ – Joke Lanting

ISBN: 9789464661897

Joke Lanting nam enkele jaren geleden deel aan een thrillerwedstrijd van Hamley Books. Ze kwam met haar verhaal in de top vier terecht, en ondanks het feit dat ze de wedstrijd niet won, betekende het wel de verwezenlijking van haar thrillerdebuut In een ander licht.

Wat zou jij doen als je wordt beschuldigd van een moord die je je niet kan herinneren? Dit overkomt Robin, die gewond in het ziekenhuis belandt nadat ze met haar wagen haar buurjongetje Samuel doodreed. Volgens de politie zat ze dronken achter het stuur. Alleen heeft Robin nog nooit een druppel alcohol gedronken. Er klopt dus iets niet. In Grimsbergen, waar ze woont, zien de inwoners haar als een moordenares. Dat vreet aan haar. Gelukkig zijn er nog enkele mensen die in haar geloven. Samen gaan ze op zoek naar de waarheid.

Zaterdag drie november 2018. In een ander licht start bij het moment waarop Robin ontwaakt in het ziekenhuis. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen of wat er aan de hand is. De paniek en verbijstering die ze voelt na het horen van Samuels dood, komt heel geloofwaardig over. Zeker omdat ze zich niets kan herinneren van het ongeluk. Het feit dat ze nooit dronk en nu onder invloed achter het stuur zat, wil er maar niet in. Ze blijft dan ook verder in het verhaal volhouden dat het niet klopt, dat ze niet dronken kan zijn geweest. Dat maakt van Robin een sterk, moedig en volhoudend hoofdpersonage. Dit leidt tot de nodige strubbelingen en ruzie met haar man Egbert. Als arts denkt hij dat zijn vrouw liegt, want ‘bloed liegt niet’. Toch voel je als lezer aan dat niets is wat het lijkt en er meer dingen spelen.

Tijdens het verhaal wordt er regelmatig teruggeblikt naar belangrijke gebeurtenissen uit het verleden van Robin. Zo krijg je een goede kijk op haar moeilijke thuissituatie in haar jeugd, haar vriendschap met haar beste vriendin Theresa en haar relatie met Egbert. Bepaalde beslissingen en gebeurtenissen uit Robins verleden hebben invloed op wat er nu speelt in haar leven. Dit krijg je als lezer met mondjesmaat mee. Deze voortdurende afwisseling tussen heden en verleden zorgt voor de nodige cliffhangers en helpt mee in de opbouw naar de uiteindelijke ontknoping. En deze zit vrij complex maar uitmuntend in elkaar. Al vind ik het persoonlijk wat te ver gezocht, waardoor het toch afbreuk doet aan het verder vrij realistische verhaal. Wat originaliteit betreft scoort In een ander licht wel hoge punten.

De spanning in het verhaal komt voornamelijk van het psychologische aspect. De karakters staan centraal, alsook de reden van hoe alles is gelopen. De verhaallijn is daarnaast doorspekt met intriges en geheimzinnigheid, wat de nieuwsgierigheid van de lezer prikkelt. Eenmaal je aan het lezen bent, is het moeilijk om het boek opzij te leggen. Het verhaal is op sommige momenten wel heftig, met enkele zware thema’s waar ik niet verder op in kan gaan wegens spoilers. Daarnaast zijn het geloof, maar ook tegen het geloof ingaan, belangrijke elementen in het verhaal. Grimsbergen is een sterk christelijk dorpje waar geloven centraal staat, en de auteur is er perfect in geslaagd om de sfeer van zo’n strenggelovige gemeenschap neer te zetten.

Joke Lanting heeft een levendige en beeldende schrijfstijl, en ze weet vooral de personages levensecht neer te zetten. De emoties spatten soms bijna van de bladzijden af, waardoor het verhaal echt onder je huid kruipt. In combinatie met de uitstekende plot krijg je een intrigerend verhaal dat je weet te boeien van begin tot einde. De hoofdstukken zijn niet te lang, wat ideaal is, en er staat telkens duidelijk aangegeven in welk jaar of welke periode het zich afspeelt. Met de vele sprongen naar het verleden zorgt dit voor duidelijkheid.

In een ander licht is een meer dan uitstekend debuut van Joke Lanting. Het boek krijgt het label van ‘psychologische thriller’, en dat is zeker terecht. Omdat de uiteindelijke plot net iets te veel van het goede is naar geloofwaardigheid toe, trek ik één ster af. Vier sterren****.

Genre: psychologische thriller
ISBN: 9789464661897
Aantal pagina’s: 306