‘Morisaki’s boekwinkel’ – Satoshi Yagisawa

ISBN: 9789029097963

Satoshi Yagisawa is een Japanse auteur, geboren in 1977. Zijn debuutroman Morisaki’s boekhandel heeft hij al in 2008 geschreven, maar is pas op 9 januari 2024 in het Nederlands uitgegeven.

Takako is een vijfentwintigjarige vrouw die genoegen neemt met haar kalme, evenwichtige leven. Tot het moment dat de man met wie ze al een jaar lang uitgaat, die tevens haar collega is, vertelt dat hij gaat trouwen. Geschokt dat hij al die tijd ook in een relatie zat met een andere collega, neemt Takako ontslag. Een telefoontje van haar oom Satoru, die die ze sinds het einde van haar middelbare school niet meer gezien of gesproken heeft, uitkomst.

Takako twijfelt of ze de juiste beslissing heeft genomen. Ze gaat boven zijn boekwinkel wonen in de wijk Jinbōchō. Als tegenprestatie helpt ze haar oom met het runnen van de tweedehandsboekhandel. Voorheen runde Satoru de winkel samen met zijn vrouw Momoko. Zij is vijf jaar geleden opeens vertrokken en sindsdien heeft hij niets meer van haar vernomen. Hij kan de hulp van Takako dus goed gebruiken. Takako twijfelt heel erg of ze de juiste beslissing heeft genomen. Ze vindt haar oom maar wereldvreemd en als niet-lezer snapt Takako de aantrekkingskracht niet van boeken. Al helemaal niet van deze duizenden reeds gelezen exemplaren. Dagelijks omringd met deze boeken prikkelen langzaamaan toch haar nieuwsgierigheid. Eenmaal begonnen met lezen, kan Takako niet meer stoppen. Ze vindt troost in de boeken, ontdekt de kracht die boeken uitoefenen op het leven, waardoor ze beetje bij beetje haar levensvreugde (her)vindt. Mede hierdoor ontwikkelt ze een steeds hechtere band met haar oom, trekt ze steeds vaker de bijzondere wijk Jinbōchō in. Ze wordt stamgast in het favoriete koffietentje van haar oom, alwaar een bijzondere ontmoeting haar helemaal van de leg maakt. Als dan haar tante ook nog eens uit het niets weer opduikt, staat het leven van Takako en Satoru wederom helemaal op zijn kop.

Morisaki’s boekwinkel is een boek over de liefde voor boeken en de invloed die deze hebben op ons leven. Tevens is het een roman over de zoektocht naar jezelf. De menselijke relaties, liefde en vriendschap. Satoshi Yagisawa heeft een mooie, kernachtige en bij vlagen poëtische schrijfstijl.

In twee delen, zonder hoofdstukken, vertelt hij ons het verhaal van Takako, Satoru en Momoko. Het eerste deel “Mijn dagen bij boekhandel Morisaki” is prachtig, prikkelend en met veel wijsheden geschreven. Filosofisch, tot nadenken stemmend. Takako, haar oom Satoru, de boekwinkel en het leven in de wijk Jinbōchō komen helemaal tot leven. Het tweede deel “Momoko keert terug” is een breekpunt. Niet alleen in het relaas, maar ook in het pakkende verhaal. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door Momoko. Haar personage is ronduit apart, ongrijpbaar te noemen en de noodzaak om van haar een hoofpersonage te maken ontgaat mij. De aandrang tot dieper nadenken verdwijnt vrij snel in dit gedeelte, waardoor het tweede deel oninteressanter, zelfs saai wordt. Wat jammer is, want de schrijver heeft zeker heel veel potentie. Zijn schrijfstijl heeft een boeiende combinatie van bloemrijk en rustig taalgebruik waarmee hij in staat is om de sfeer goed weer te geven en duidelijke beelden in mijn hoofd te creëren.

Gelukkig hadden Takako, Satoru en natuurlijk de boekwinkel mijn hart al veroverd en werden mijn hersens regelmatig geprikkeld in het eerste gedeelte, waardoor Morisaki’s boekwinkel toch nog boven het gemiddelde uitkomt en 3.5 sterren krijgt.

Uitgever: Meulenhoff
ISBN: 9789029097963
Aantal pagina’s: 205