Bazarow recensenten dag

Op zaterdag 11 maart waren Roelant en Ingrid aanwezig op de recensenten dag van Bazarow in Zeist. Na een ontvangst met thee of koffie met gebak werden zij, en ca. 50 andere recensenten, van harte welkom geheten door Roeland Dobbelaer, de hoofdredacteur van Bazarow. Hij gaf uitleg over Bazarow; een van de grootste recensiewebsites van Nederland waar je 20.000 recensie kan vinden. Niet alleen van fictie en non-fictie boeken, maar ook van specialistische boeken zoals over architectuur, spiritualiteit en hobby.

Daarna ging Liliane Waanders in gesprek met drie recensenten over het schrijven van recensies. Anne van Dool van onder andere NRC Handelsblad, Coen Peppelenbos literair recensent voor de Leeuwarder Courant en hoofdredacteur van webblog Tzum en Kees ’t Hart, recensent van de Groene Amsterdammer. Naast dat ze alle drie recenseren, hebben ze zelf ook één of meer boeken geschreven. Ze kregen vragen zoals wat hun werk inhoudt, of ze vrij zijn in de keuze van de boeken en wat je verdient met recensies. Op dat laatste kunnen we mededelen dat dat niet veel is. Ook het aantal woorden dat hun recensie mag bedragen viel erg tegen. Bij het NRC waren dat er 650, bij de Leeuwarder Courant slechts 450.

Na de pauze was het tijd voor een workshop. De workshop “Hoe krijgt mijn recensie de meeste lezers?” werd gevolgd door Ingrid. In deze workshop kreeg ze uitleg hoe de recensies meer lezers kunnen krijgen. Op welke media en websites je het beste de recensies kan plaatsen en hoe je de aandacht voor je recensies kan verhogen.

Roelant volgde de workshop “Een interview is ook een verhaal”. Bij deze workshop zaten een achttal mensen, waarvan de meeste nog nooit een interview hadden gedaan. Liliane benadrukte dat een interview een verhaal is, waar het werk van de auteur centraal staat en dat het niet een verzameling van op zichzelf staande vragen behelst.

Een interview werd in vier delen opgesplitst:
1. Keuze van de gast. Belangrijk hierin is om je niet te laten verleiden tot een gesprek met iemand met wie je geen affiniteit hebt. Afkeer is niet goed, maar teveel bewondering ook niet. En wees je bewust voor wíe je het interview maakt, voor welke doelgroep, in elk geval nooit voor jezelf. De interviewer is een doorgeefluik.
2. Voorbereiding. Lees werk van de auteur, kijk naar en lees eerdere interviews.
3. Het gesprek zelf. Bij voorkeur live. Neem je het gesprek op of maak je ter plekke wat korte notities? Opnemen en later uitwerken kost veel meer tijd, maar heeft tot voordeel dat je tijdens het gesprek beter op de geïnterviewde kunt letten en eventueel letterlijk kunt citeren.
4. Uitwerking. De kunst is om de dingen weg te laten die wel mooi zijn, maar eigenlijk niet in je verhaal passen. Realiseer je dat je altijd meer weet dan de lezer en dat het voor de lezer interessant moet blijven. Het is netjes en wint vertrouwen als je na afloop de tekst opstuurt naar de geïnterviewde.

Hoewel de tijd véél te kort was om alles te behandelen, werd er door Liliane een goede aanzet gegeven over het fenomeen Interview.

Na de workshops was het tijd voor de opname van een heuse podcast: De Nieuwe Contrabas LIVE door Chrétien Breukers en Hans van Willigenburg. Zij hadden de bovengenoemde recensenten als gast. Dat was een uiterst vermakelijke sessie vol humor en kwinkslagen.

De middag werd afgesloten met een gezellige borrel. We willen Bazarow bedanken voor de uitnodiging en de gezellige middag.

Ingrid en Roelant.

Share

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *