‘Is dit een kookboek?’ – Heston Blumenthal

ISBN: 9789464041866

Naast boekenwurm ben ik een echte foodie. Van culinaire programma’s op televisie kan ik echt genieten, zoals het Australische ‘My kitchen rules’. Hierin worden jaarlijks kandidaten uitgedaagd om een gerecht na te maken van niemand minder dan Heston Blumenthal. Het is telkens enorm zwoegen voor hen en weinigen slagen in deze opdracht want Heston is niet van de minste. Zijn restaurant ‘The Fat Duck’ heeft drie sterren en is in het verleden uitgeroepen geweest tot het beste restaurant ter wereld. De chef is gekend voor zijn moleculaire gerechten waarbij hij vloeibare stikstof gebruikt om deze te bereiden. Naast zijn keuken heeft hij dan ook een heus laboratorium waar hij naar alle lust kan experimenteren. Is dit een kookboek? gaat over dingen uitproberen in de keuken, experimenteren met ingrediënten en niet zomaar recepten van a tot z volgen, maar je eigen twist eraan geven. Hierbij hoef je niet bang te zijn als een keer iets mislukt.

Zoals de titel al verraad is dit geen conventioneel kookboek. Heston zal zijn lezers en kookfans uitdagen om in de keuken zelf dingen uit te testen. Naast de vele recepten bevat het boek heel wat kooktips en leuke, vaak grappige anekdotes die Heston zelf beleefde in de keuken, zoals bijvoorbeeld het scheetjesverhaal of de anekdote over Michel Roux Senior.

Is dit een kookboek? bevat heel wat gerechten die typerend zijn voor de auteur. Zo zijn er enkele nostalgische gerechten, die hem terugbrengen naar zijn kinder-en jeugdjaren. Hij zal bijvoorbeeld de tomatensoep uit blik, die we allemaal wel kennen (en stiekem ook lekker vinden) zelf maken. Zijn lievelingsgerecht, tomaat-garnaal, zal hij maken met een kleine twist en hij zal jou leren hoe je jouw mac & cheese zelf kan oppimpen. Bij klassieke gerechten zoals gebraden kip met yorkshirepudding gaat hij op zoek naar de oorsprong van het gerecht net zoals hij doet in zijn restaurant Dinner, waar enkel historische Britse gerechten op de menukaart staan.

Er staan ook een aantal kwantumgerechten in het boek, die verrassend leuk zijn. Kwantum koken haalt Heston uit de fysica wetenschappen, hierbij probeert hij recepten te creëren waarbij je de ene keer het ene zult proeven en de andere keer iets anders. Zo zal je bij zijn zomerse tomaat-aardbeien soep, de ene hap tomaten proeven, en de andere aardbeien.

Naast de klassiekers en zijn meer experimentele keuken wijdt Heston ook een deel aan de internationale keuken zoals de Indische en Mexicaanse. Er is ook een korter hoofdstuk waarin hij gebruikt maakt van nieuwe ecologische ingrediënten zoals inuline en insecten.

Tussen twee recepten staan telkens heel wat tips en anekdotes. De tips vond ik zeer waardevol en leerrijk en deze gingen van hoe je kan zien wanneer een banaan rijp genoeg is voor een milkshake, tot hoe je op een perfecte manier jouw pasta kan koken. Maar ook hoe je kan zien hoe vers eieren zijn, zal hij uit de doeken doen. Bij elk recept staat een foto en bij de anekdotes tekeningen van Dave McKane die zeker ook het vermelden waard zijn en het boek naar een nog hoger niveau tillen.

Bijzonder vond ik hoe Heston linken zal leggen tussen de verschillende gerechten. Meermaals zal Heston aangeven welke gerechten bij elkaar passen. Zo is er een recept voor tomatencompote en die kan je dan doorheen het ganse boek gebruiken als basis van andere bereidingen.

De gerechten zijn niet altijd even eenvoudig, maar ze worden gedetailleerd uitgelegd, zodat het boek zeker ook toegankelijk is voor de minder ervaren keukenprinsesjes en -prinsen. De vermelde hoeveelheden bij de ingrediënten zijn zeer nauwkeurig en de auteur zal zelf aangeven als je er van zou kunnen afwijken of niet. De ingrediënten zelf zijn vaak makkelijk te vinden, meestal in de groothandel, heel af en toe eens in de speciaalzaak. Maar de nieuwere producten zoals inuline en krekels zijn moeilijker te vinden. Ik had graag de recepten met het krekelpoeder uitgeprobeerd, maar de Nederlandstalige versie van het boek verscheen net wanneer krekels en krekelpoeder gelegaliseerd werden als voeding. Ik heb overal gezocht… tevergeefs en online bestellen vanuit Groot-Brittannië is momenteel redelijk prijzig. Heston houdt ook niet van verspilling en zal alles gebruiken, bijvoorbeeld van een bloemkool zal hij ook de groene bladeren verwerken, van tomaten zal hij de pitjes ook niet weggooien.

Voor de meeste recepten zal je ook je tijd moeten nemen, zoals bijvoorbeeld bij de Indische curry’s. Maar ook voor de eenvoudigere gerechten zoals de tomatensoep zal je je tijd moeten nemen. Hij gebruikt technieken die minder gebruikelijk zijn. Hiervan pas ik de meeste nu ook dagelijks toe in de keuken.

Ik heb al heel wat uit dit boek klaargemaakt de afgelopen weken. Voor deze recensie maakte ik onder andere de aardbeien-tomatensoep, Indische curry met naan, mac & cheese, raiziki, tomatensoep, bananenmilkshake, tomaat-garnaal en het quinoa slaatje. Alles was even overheerlijk en zal ik zeker nog maken.

Ik was al fan van deze grote kok en dit is alleen nog maar versterkt! Respect! Hij wordt dan ook volledig terecht de beste kok van de wereld genoemd. Ik blijf maar receptjes en tips proberen uit dit boek. Het krijgt dan ook een ereplaatsje in mijn keuken en ik ben volop op zoek om zijn voorgaande boeken ook nog aan te schaffen. Deze drie sterren chef krijgt van mij 5 sublieme boekensterren toegekend!

Genre: kookboek
Uitgever: Fontaine uitgevers
ISBN: 9789464041866