‘Beer, leeuw of wolf’ – Olivia Arezzolo

ISBN: 9789402710458

Heb je moeite om in slaap te vallen, ’s nachts door te slapen of val je overdag bijna in slaap? Je bent alleszins niet alleen! Eén op drie heeft hier namelijk mee te kampen. Door het ontdekken van jouw slaaptype en hiernaar te handelen kan je dit echter gemakkelijk oplossen. Het maakt niet uit of je een leeuw bent die vroeg opstaat, een beer die dol is op een middagdutje of een wolf die zich op zijn best voelt ’s avonds en ’s nachts. Zo verbeter je de kwaliteit van je slapende én wakkere leven.

Olivia Arezzolo is een belangrijke slaapexpert uit Australië. Haar doel is om met behulp van coaching en webshops mensen te helpen om beter te slapen. Beer, leeuw of wolf is haar eerste boek, waarin zij op een begrijpelijke manier de verschillende slaaptypes uitlegt en hoe ernaar te leven. Zodat je productiever en minder gestrest bent.

Beer, leeuw of wolf start met een persoonlijke inleiding, waarbij vooral het enthousiasme van de auteur opvalt. Dat stimuleert je om snel verder te lezen en aan de slag te gaan met het eerste deel van het boek: Hoe goed slaap je? Na een korte uitleg over slapen, met onder andere de verschillende stadia, volgt er al een eerste opdracht. Je moet namelijk een test maken en aan de hand daarvan bepaal je welk slaaptype – of chronotype – je bent: leeuw, beer of wolf. Dit is zeg maar de essentie van het boek, en vanaf nu wordt hierop verder gewerkt, met telkens de nodige informatie per chronotype.

Het tweede deel draait rond het vinden van de goede strategie om je slaappatroon weer op de rit te krijgen. Zo is het vinden van de juiste routine erg belangrijk. Maar ook een passend dieet en voedingssupplementen kunnen blijkbaar helpen in je zoektocht naar een beter slaap. Daarnaast krijg je een heuse slaapuitdaging mee voor 28 dagen. Tenslotte is er nog een laatste deel dat dieper ingaat op de relatie tussen slaap en gezondheid.

Beer, leeuw of wolf bevat de nodige theorie die je hoort te weten over slapen en slapeloosheid. Je krijgt onder andere mee welke factoren invloed kunnen hebben op onze slaap, en dat zijn er verrassend veel. Hoe je deze moet aanpakken wordt op een heldere manier uitgelegd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je inzicht krijgt in jouw eigen slaappatroon, en daarna het probleem gaat aanpakken. Theorie is hierbij belangrijk, maar praktijk nog meer.

Om ook effectief beter te kunnen slapen, is het noodzakelijk dat je alle oefeningen in het boek ter harte neemt. Er zijn vragenlijsten en logboeken om in te vullen. En zelfs een heuse slaapuitdaging van achtentwintig dagen. Zo kun je zelf je progressie bijhouden. Ook de reflecties op het einde van ieder hoofdstuk helpen om hetgeen je net hebt gelezen om te zetten in iets tastbaars.

Olivia Arezzolo heeft een toegankelijke en duidelijke schrijfstijl, waardoor het boek gemakkelijk en vlot leest. Het is in eenvoudige taal geschreven, wat een groot pluspunt is voor een zelfhulpboek. Je moet er als leek mee aan de slag kunnen gaan, en dat lukt hier prima. Vooral het indelen van de slaaptypes in drie diersoorten is zeer origineel en werkt perfect als visuele ondersteuning. De materie is daarnaast zeker voldoende wetenschappelijk onderbouwd. Je leert er veel van bij, en de opbouw van het boek nodigt uit om er zelf mee aan de slag te gaan.

Beer, leeuw of wolf is een zeer interessant praktijkgericht zelfhulpboek rond slaapproblemen. De focus ligt op het herkennen van jouw specifieke problemen om deze via een verandering in levensstijl aan te pakken. Het boek zorgt daarbij voor de nodige motivatie om je slaappatroon onder de loep te nemen. Het was voor mezelf zeker verhelderend, en ik ben dan ook volop bezig met een aantal tips en tricks toe te passen die bij mijn chronotype aansluiten. Eén ding staat al vast: van dit boek zul je geen slapeloze nachten (meer) krijgen. 4 sterren voor Beer, leeuw of wolf.

Genre: gezondheid algemeen
Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402710458