‘Reserve’ – Prins Harry

ISBN: 9789048864010

Reserve van Prins Harry brengt het (levens)verhaal vanuit het oogpunt van de Hertog van Sussex. Het is een openhartig boek dat een tijdlijn schetst van zijn leven en daarmee gepaard gaande belevenissen en gevoelens sinds de dood van zijn moeder, Prinses Diana. Het behandelt de struggle tussen zijn adellijke familie en zijn gezin met vrouw en kinderen.

Laat ik eerst en vooral beginnen met mijn mening over de kaft van het boek. Ik las de hardcover, wat een gewone zwarte kaft heeft. Daaromheen geslagen zit dan een papieren omslag met de foto van de prins. Als we het over de kwaliteit hebben van een boek dat toch veel media-aandacht krijgt, dan werd hier door de uitgever in ieder geval weinig over nagedacht. Het gebeurt wel vaker dat er onhandige papieren omslagen omheen een boek gewikkeld zitten, maar dan kan je die doorgaans gewoon verwijderen en krijg je dezelfde tekening of foto op de cover. Bij dit boek krijg je dus gewoon een zwarte kaft, niets meer, niets minder. Heel jammer, zeker gezien de hoge prijs van het boek (€29,99), zou je toch mogen verwachten dat hier meer in geïnvesteerd werd.

Net als zoveel andere mensen was ook ik ontzettend benieuwd naar de inhoud van dit boek. Er was al heel wat over geschreven en gezegd, nog voor het officieel op de markt kwam. Een kleine dank je wel aan het al dan niet opzettelijk te vroeg verkopen van de Spanjaarden. Graag wou ik meegezogen worden in de intriges van de Koninklijke familie, welke rol iedereen speelt, of de banden met de familie werkelijk verbroken werden. Kortom, wat echt is en wat niet (voor zover we dit ooit te weten kunnen komen). Wel kunnen we stellen dat hij op zijn minst de illusie probeert te scheppen om menselijk te zijn door een autobiografie te schrijven. Hij probeert zo in zijn belevenis zo eerlijk mogelijk weer te geven wat zijn kant is van het verhaal. Hiermee toont hij ook meteen een dikke middelvinger aan de Britse pers, die van mening was dat hij het boek beter niet had geschreven. Go Harry!

Het boek is in korte hoofdstukken opgedeeld wat het lezen aangenaam maakt. Je kan tussen huishoudelijke taken door gemakkelijk even 10 minuutjes pauze nemen en nog een stuk verder lezen in het boek. Heerlijk toch, zo’n boeken!

De titel Reserve is sprekend voor het verhaal. Het verwijst naar het op de tweede plaats komen als mogelijke troonopvolger, want de eerste plaats is voorzien voor zijn broer, Prins William.

Ik onderscheid een drietal grote delen in het boek. Deze worden chronologisch beschreven, wat het lezen leuk maakt. Het eerste deel handelt over hoe hij opgroeit binnen het koningshuis, wat er van hem al dan niet verwacht wordt als ‘reserve’ zijnde en wat het met hem doet als zijn moeder komt te overlijden. Het volgende gedeelte geeft een beschrijving van zijn taken als Royal, de relaties met zijn familieleden en het werk dat hij als militair verrichte. Het laatste deel gaat over de liefde, want elk verhaal moet het nu eenmaal eens over de liefde hebben. De auteur beschrijft dan ook hoe hij verliefd werd op de liefde van zijn leven. Daarnaast eindigt het boek ook met het vertellen van hoe hij zijn volwassen leven ziet en wat hij hierin kan ondernemen om een leven te leiden wat hij zelf graag wil.

Ik schrijf bewust geen voorbeelden of details over deze drie grote delen, omdat ik vind dat je als lezer zelf doorheen dit verhaal moet gaan. Je moet zelf ontdekken hoe Harry met alles omgaat, dit maakt het boek mooi. Er is namelijk al zoveel op voorhand gezegd, dat ik niet nog meer wil verklappen. Wel wil ik nog kwijt dat de rode draad doorheen het verhaal aanvoelt als iemand die worstelt met zijn plaats als ‘reserve’ en dat dit zijn levensverhaal getekend heeft.

Na het lezen van dit boek stelde ik me de vraag als ik behoor tot Team Harry of Team William? Sinds mijn kindertijd had ik reeds een zwak voor Harry. Toch hoop ik op een geschreven tegenreactie van de welbekende broer Prins William. Ook hij verdient zijn recht op spreken, wat maar eerlijk is, nietwaar?! Van mij krijgt Reserve 4 sterren, omwille van de erg vlotte schrijfstijl en het feit dat ik steeds verder wou lezen.

Melanie

Genre: Non-fictie
Uitgever: Hollands Diep