‘De laatste skilift’ – John Irving

ISBN: 9789029548175

John Irving is een begrip geworden in de literatuurwereld. Het meeste van zijn werk zijn bestsellers en sommige van zijn boeken werden ook nog eens verfilmd zoals Hotel New Hampshire, A world according Garp en The Cider House rules. Het zijn niet altijd eenvoudige verhalen, als lezer dien je je hoofd erbij te houden. Ik leerde zijn boeken kennen op de middelbare school, waar ze op de verplichte leeslijst van de Engelse les stonden. Sindsdien ben ik fan van deze auteur. De laatste skilift zal zijn laatste, grootste werk worden en ook het meest autobiografisch.

Adam groeit grotendeels op bij zijn grootouders. Zijn moeder is namelijk de helft van het jaar weg naar het noorden waar zij ski-instructeur is. Hij weet niet wie zijn vader is, maar is toch wel benieuwd naar hem. Zijn moeder wil echter niets loslaten hierover, enkel dat het een kleine jongen was. Tijdens zijn kindertijd leest zijn grootmoeder hem vaak Moby Dick voor, een verhaal die hem in zijn latere leven latere leven zal beïnvloeden. Adam wordt auteur, maar de onwetendheid over wie zijn vader is blijft door zijn hoofd spoken. Hij besluit dan ook terug te gaan naar Hotel Jerome, waar hij verwekt werd. Maar hij ziet ook geesten, zoals die van zijn dode grootvader en dit heeft vaak nare en soms hilarische gevolgen.

De laatste skilift is een knaller! En met deze ene zin zou ik mijn recensie kort en bondig kunnen houden, want meer woorden zijn er eigenlijk niet nodig om dit boek te omschrijven. Fans van John Irving zullen van elke zin genieten. De karikaturale omschrijvingen van de personages en John’s bijzondere taalgebruik wanneer hij de gebeurtenissen omschrijft zorgen ervoor dat je het boek maar niet opzij kan leggen. Gezien het verhaal zich afspeelt in een periode waar er nog geen sprake van woke was, laat de auteur zich volledig gaan in de wereld van hetero’s en holebi’s. Hopelijk wordt zijn werk dan ook nooit gecensureerd door de huidige woke-hype, want er zou maar weinig over blijven van dit lijvige werk.

Hoewel het een alleenstaand verhaal is, denk ik toch dat lezers die reeds eerdere boeken van deze auteur hebben gelezen De laatste skilift het meest zullen waarderen en er ook meer elementen zullen kunnen uithalen. John Irving verwerkte namelijk reeds eerder meerdere autobiografische elementen in zijn boeken en gezien De laatste skilift zijn meest persoonlijke werk is lijkt het alsof bepaalde zaken steeds maar terugkomen in zijn verhalen. Sommige lezers zullen het vervelend vinden en denken dat de auteur in herhaling valt.

Zo was de auteur zelf een tijdje professioneel worstelaar, het hoofdpersonage Adam uit De laatste skilift beoefende ook deze sport als tiener en in de voorgaande boeken van deze auteur komen er ook personages voor die worstelaar zijn. Persoonlijk vond ik het fascinerend en het prikkelde mijn nieuwsgierigheid naar meer, want beetje bij beetje leer je zo de mens achter de auteur John Irving beter kennen. Hoe groeide hij op, wat hield hem bezig, etc…

Het belangrijkste thema van dit verhaal is de queeste naar Adam’s vader. Wie was hij? Hoe heette hij? Welk beroep oefende hij uit? Maar ook dit is weer een autobiografisch element. De auteur is ook opgevoed door zijn moeder, zonder zijn vader ooit gekend te hebben. Tijdens het lezen kon ik mij via het personage van Adam zo voorstellen hoe de auteur zich moet hebben gevoeld als klein jongetje, die niet wist wie zijn vader was. Alleen iemand die het zelf heeft meegemaakt kan dit op deze innemende wijze beschrijven en neerzetten. De emoties van Adam waren zo puur en intens.

De laatste skilift bevat heel wat personages, die op de typerende ‘John Irving’- wijze neergezet worden. De auteur neemt helemaal geen blad voor de mond. Zo is er de pamper dragende grootvader, de bizarre tienervriendinnetjes van Adam, de bijzondere Molly, zijn nicht en hartsvriendin die er ook wel rare gewoonten op nahoudt, … .

Toen ik de laatste pagina had gelezen was ik jaloers op lezers die nog maar net gestart waren met het lezen, zij konden nog genieten van elke pagina, ik kon enkel nagenieten. Uitkijken naar zijn volgende werk zit er ook niet meer in, gezien dit zijn laatste werk is zoals John Irving zelf ook aanhaalt, doordat hij een dagje ouder wordt. Dit is een heel mooie afsluiter, van het werk van John Irving. Deze auteur heeft een mooi oeuvre waarbij De laatste skilift toch wel de kroon op zijn werk is. 5 STERREN

Uitgever: De Arbeiderspers
ISBN: 9789029548175
Aantal pagina’s : 1005