Waar een sprookje meestal eindigt, begint het nieuwe boek van Bettie Elias. Het verhaal van een gelukkig stelletje dat elkaar gekregen heeft, en voor wie alles meezit: interessante banen, een mooi huis en een lieve kleine baby. Het begint allemaal heel idyllisch in Elias’ boek. Ella en Rob zijn gelukkig met elkaar en met hun zoontje, Daan. Oké, misschien is de moeder van Rob iets te opdringerig, maar we kennen allemaal de soms moeilijke relaties tussen moeders en hun schoondochters.
Het verhaal begint ermee dat in het nieuws melding wordt gemaakt van de moord op een jonge Thaise vrouw. Wanneer Ella in de krant een foto van de vermoorde vrouw ziet, herinnert ze zich vaag de vrouw een keer gezien te hebben toen ze met Rob aan het winkelen was. Uit de begroeting van haar man en de Thaise vrouw bleek dat ze elkaar kenden. Haar man, Rob, vertelde dat de vrouw een collega van het werk was. Rob had voor zijn werk lange perioden in Thailand gewerkt, maar na de geboorte van hun zoon was hij daarmee gestopt. Langzaam maar zeker komen er gaten in Robs verhaal. Helemaal wanneer Ella van een collega van Rob, Evert, hoort dat er helemaal geen Thaise vrouwen werken in hun bedrijf. Zo sluipt het wantrouwen de relatie van Ella en Rob binnen. Ella gaat steeds verder in haar onderzoek naar de vermoorde Thaise vrouw, maar doet dat zo onhandig dat haar gedrag Rob opvalt. Door haar heimelijke uitstapjes begint hij zijn vrouw ervan te verdenken dat ze hem bedriegt. Een heerlijk staaltje van mannelijk denken schrijft Elias op:
“Heeft ze hier met iemand afgesproken? Zou ze een vrijer hebben? Hij kan het zich niet voorstellen van haar.”
Rob en Ella blijven om elkaar heen draaien, beide vervuld met wantrouwen naar elkaar. Elias ontleedt het sprookjeshuwelijk beetje bij beetje op een vakkundige manier. Ik moest denken aan de (relatie) films van Ingmar Bergman waar de liefde steeds meer plaats moest maken voor wantrouwen, bedrog, verraad en verdriet.
Op de achterflap is al te lezen dat Rob er inderdaad een Thaise minnares op na heeft gehouden. Ella kan dat gewoon nauwelijks geloven. Het kan er bij haar niet in dat haar man een verhouding zou hebben gehad, terwijl zij zwanger was van hun kind. Ze heeft zelf een zorgeloze kindertijd gehad tot aan het moment dat haar ouders uit elkaar gingen. Ze zou het verschrikkelijk vinden als haar kind hetzelfde zou moeten meemaken. Ze voelt dat ze eigenlijk het gesprek met haar man aan moet gaan, maar ziet daar tegenop.
“Zolang er geen woorden over uitgesproken zijn, kan ze zichzelf wijsmaken dat er niets aan de hand is.”
Het verhaal wordt telkens vanuit wisselend perspectief tussen Ella en Rob verteld. Elias maakt in een prettige schrijfstijl de zielenroerselen van beide ouders zichtbaar. Hun ongeloof en wanhoop worden steeds groter. Terwijl Rob probeert de schade te beperken door alles te ontkennen, wil Ella achter de waarheid komen. Thuis wordt de situatie steeds ongemakkelijker.
“Ella heeft waterzooi met kip gemaakt… Ze heeft Rob niet de huid vol gescholden. Ze heeft er het temperament of het karakter niet voor. Ze heeft ook niet voorgesteld om vanavond te praten, eten voor hem maken vond ze al erg genoeg.”
Ondertussen gaat het moordonderzoek naar de onbekende Thaise vrouw gestaag door. Bettie Elias heeft met Ticket zonder retour een bijzonder boeiend en spannend verhaal geschreven. Ze valt niet in de valkuil om te zoetsappig de scènes met de baby te beschrijven. Het is een mooie balans geworden van invoelend vermogen, paranoia en spanning. Vier sterren voor dit voortreffelijke boek.
Roelant
Boekencast
Genre: thriller
Uitgeverij: Houtekiet
ISBN: 9789052401829
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 303
Verschijningsdatum: 13 mei 2023
Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van uitgeverij Houtekiet in ruil voor deze eerlijke recensie.