‘Doeboek voor volwassenen’ – Blackie Books

Publishers: ,

ISBN: 9789045327457

Over een paar weken is het zover: vakantie! En hoewel veel mensen er even tussenuit gaan, kun je met het Doeboek voor volwassenen vol.2 jezelf ook prima thuis vermaken.

Daniel López Valle, kampioen van de Spaanse quizshow Saber y ganer (Weten en winnen) heeft samen met Cristóbal Fortúnez dit jaarlijks verschijnende Doeboek voor volwassenen gemaakt. Het is in Spanje al jarenlang iedere zomer een verkoophit (van de Spaanstalige editie werden al meer dan 200.000 exemplaren verkocht), en wellicht nu ook in Nederland.

Het Doeboek voor volwassenen – wat uiteraard in de Nederlandse taal geschreven is – gaat over uiteenlopende thema’s. Er zijn opdrachten over klassieke vakgebieden, zoals: wetenschap, literatuur en geschiedenis, maar ook over actualiteiten (sport, film), nostalgie en nog veel meer. Al deze thema-opdrachten hebben één ding gemeen. Je kunt er namelijk altijd iets van leren.

De puzzels, raadsels en opdrachten hebben geen thematische indeling, maar staan kriskras door elkaar. Wel staat er in het begin van het boek een overzichtelijk schema met daarin icoontjes van makkelijk tot moeilijk en icoontjes die aanduiden of het in groepjes gemaakt kan worden, of uitermate geschikt is om jezelf af te zonderen.

De makers van dit kleurrijke boek hebben de intentie gehad om mensen samen te brengen en de interactie door middel van dit boek te stimuleren. Want: twee weten meer dan één. Daarbij komt ook dat het met meerdere mensen gezelliger is dan alleen. Uiteraard ben je daar, als lezer, geheel vrij in en kun je er ook voor kiezen om de puzzels individueel te maken.

Wanneer je al uren boven een raadsel hebt gehangen zonder dat er een oplossing naar boven komt drijven, biedt het boek een verlossing in de vorm van de antwoorden die achterin te vinden zijn.

Hoewel ik graag zou vertellen welke puzzels, raadsels en opdrachten er allemaal in het Doeboek voor volwassenen te vinden zijn, kan ik dat niet door de verscheidenheid aan activiteiten en wil ik het ook niet, zodat je zelf kunt ervaren hoe veelzijdig dit boek is. Natuurlijk licht ik een tipje van de sluier op zodat je ongeveer weet wat je kan verwachten.

Op iedere pagina is één puzzel, raadsel of opdracht geplaatst. Denk hierbij aan zoekplaatjes, doolhoven (met én zonder quizcombinatie), geheime codes, kruisiedokus (een combinatie van sudoku en kruiswoordpuzzel), anagrammen, kruiswoordpuzzels en quizvragen die op allerlei wijzen te vinden zijn. Gelukkig zijn er naast kennisopdrachten, meer dan genoeg puzzels te vinden waarbij je geen kennis nodig hebt. Het is erg prettig dat er op iedere pagina een uitleg gegeven wordt wat je precies moet doen.

Het Doeboek voor volwassenen is een kleurrijk boek, staat vol met illustraties, bevat een duidelijke uitleg van zowel het boek als de opdrachten en is dik genoeg voor uren puzzelplezier. Het brede scala aan verschillende puzzels én de grote keuze uit moeilijkheidsgraden maakt dit boek bijzonder. Het biedt méér dan de gebruikelijke puzzelboeken voor volwassenen die vaak slechts één soort puzzel bevatten.

Hoewel er veel keuze is in opdrachten, is het handig dat je een grote kennis hebt van personen, bijvoorbeeld: internationale acteurs, artiesten en auteurs, aangezien het veelal daarop gericht is. Ook kennis van films en series is erg meegenomen. Met in het achterhoofd dat dit boek vooral gericht is op hierboven genoemde aspecten, krijgt het Doeboek voor volwassenen vol.2 van mij vier sterren. Zeker ook omdat het geschikt is voor zowel individueel gebruik als om samen met anderen van te genieten.

Genre: Hobby & Vrije tijd
Uitgever: BBNC Uitgevers/MUS boeken
ISBN: 9789045327457