‘Roofdier’ – Toni Coppers

ISBN: 9789464946086

Roofdier is een spannende misdaadroman van auteur Toni Coppers. Na midzomernacht in Lapland verdwijnt Tom, een filmstudent. Zijn rugzak en telefoon liggen naast het gedoofde vuur, maar hijzelf is spoorloos. De zoektocht levert niets op en de radeloze ouders vragen Alex om hulp. Tom is namelijk niet zomaar naar Lapland vertrokken. Hij heeft meer dan één reden om er op reis te gaan. Alex wordt onmiddellijk geconfronteerd met een onmogelijke opdracht in het mooie landschap van berken, meren en de oorverdovende stilte. Hoe vind je een jongen terug in die grote wildernis van Europa. Dan ontdekt de lokale politie een lichaam. Zwaar verminkt, maar het is niet Tom. Is er een moordenaar aan het werk of dwaalt er een ongrijpbaar roofdier rond in die bevreemdende natuur? Een nieuwe moord, dit keer in België, trekt Alex Berger en zijn dierbaren steeds dieper in een moeras van angst.

Toni Coppers heeft mij opnieuw overtuigd met zijn sterke schrijfstijl. Hij schrijft heel vlot en neemt je onmiddellijk mee in het verhaal. Ik wou het verhaal in één keer uitlezen. Verder vond ik het boek aangenaam om te lezen, omwille van de korte hoofdstukken. Ik hou er wel van dat een boek is opgedeeld in meerdere korte stukken. Dit maakt het lezen vlot en duidelijk. Een aantal verrassende onthullingen doorheen het verhaal zorgden er voor dat het me bleef boeien. De spanning wordt door de auteur geleidelijk aan opgebouwd en het is wachten tot het einde om het mysterie te ontrafelen. Een bijkomende meerwaarde vind ik dat Coppers vaak verwijst naar zaken in de actualiteit, zoals de aanslagen in Parijs of Corona. Echt top!

Toni slaagt er ook in om vele details te delen over het mooie landschap in Lapland. Zo krijg je het gevoel er aanwezig te zijn en mee te genieten van al het moois in de omgeving. Je voelt echt de liefde van de schrijver voor de natuur en de mensen in deze regio. Deze streek is dan ook de ultieme plaats voor dit verhaal over een haast onmogelijke zoektocht naar Tom.

Zowel de titel als de tekening op de cover zijn heel goed gekozen. Ik kan hierover niet in detail gaan, aangezien ik dan dingen zou spoilen. Als je het verhaal zal lezen, wordt duidelijk waarom hij er voor gekozen heeft.

Roofdier is het vierde boek in de reeks over Alex Berger, een eigenaardige en getormenteerde privédetective. Het vorige deel, Offer, was dan ook een echte aanrader. Hij is heel kieskeurig in de cases die hij aanvaardt. Zo wil hij bijvoorbeeld niet een overspelige echtgenoot schaduwen. Hij geniet namelijk meer van de etentjes met zijn twee beste vrienden en van strandwandelingen in Oostende. Op zich hoef je de drie eerdere boeken niet gelezen te hebben om het verhaal te begrijpen, maar het kan wel een meerwaarde zijn, zodat je meer info hebt over de verschillende personages die aan bod komen en wat hun onderlinge relatie is tot Alex. Aan de andere kant slaagt de auteur er zeker in je mee te nemen in de hoofden van de verschillende personen, waardoor je een goed beeld over iedereen kan vormen. Hij geeft een duidelijk en realistische omschrijving en de personages hebben elk hun eigen unieke persoonlijkheden. Gedurende het verhaal omschreef Toni ook de diverse emoties waarmee zowel het hoofdpersonage als zijn beste vrienden te maken krijgen, wat het verhaal heel mooi maakt! Ze dragen allen een zware rugzak. Zo heeft Alex zijn vrouw verloren bij de aanslagen in Parijs. Gedurende het verhaal merk je hoe hij hiermee omgaat en dit geleidelijk aan probeert te verwerken.

Afsluitend kan ik zeggen dat dit boek een meeslepende misdaadroman is met mooi uitgewerkte personages en een intrigerend plot. Fans van Toni Coppers zullen zeker niet op hun honger blijven zitten en zullen kunnen genieten van dit nieuw verhaal in het leven van Alex Berger.

Van mij krijgt Roofdier welverdiend 4 sterren!

Ellen Claeys

Genre: Thrillers en spanning