‘321 Superslimme dingen die je moet weten over natuur’ – Mathilda Masters

ISBN: 9789401488471

De Vlaamse Mathilda Masters, pseudoniem van Hilde Smeesters, heeft al meerdere jeugdboeken geschreven. 321 Superslimme dingen die je moet weten over natuur is het vijfde boek in de informatieve 321-reeks. Daarnaast schreef ze nog andere weetjesboeken die aansluiten bij deze serie, zoals 77 Superslimme Dingen die je moet weten over jouw en mijn thuis en Boooring! 101 supersaaie weetjes. Masters schreef ook de fictieve reeks De keukenprins van Monaco, bestaande uit vijf boeken.

Wist je dat vleesetende planten insecten lokken met slimme trucjes? En dat nijlpaarden hun tanden laten poetsen door vissen? Of dat wespen een belangrijke taak hebben bij het maken van wijn? Deze weetjes en vele andere kun je vinden in 321 Superslimme dingen die je moet weten over natuur. De titel verraadt dus wat je van dit boek mag verwachten. Een informatief boek boordevol interessante en slimme weetjes die met de natuur te maken hebben. Het concept kende ik al, want ik las eerder al 321 Superslimme dingen die je moet weten over dieren. Uiterlijk lijken de boeken goed op elkaar en ze bevatten ook weer leuke tekeningen van Louize Perdieus. Zij maakte ook de illustraties voor de vorige boeken.

Het boek is opgedeeld in tien hoofdstukken, waaronder Rijken vol wonderen, Liefde en seks in de natuur, Het onzichtbare universum, Oorlog en oplichterij, … waardoor het ruime natuurthema overzichtelijk wordt onderverdeeld. Zo kun je iets gerichter zoeken als je op zoek bent naar een specifiek weetje. Omdat er zoveel weetjes zijn had ik een overzicht met paginavermelding wel fijn gevonden. Sommige weetjes wist ik al, zoals dat planten hun energie halen uit zonlicht. Andere konden mij wel verrassen, bijvoorbeeld dat paddenstoelen het kunnen laten regenen. Elk weetje wordt met behulp van tekst en tekening eenvoudig uitgelegd. Dit is belangrijk, want er zijn veel moeilijke woorden en onbekende benamingen of processen. Toch kan ik mij voorstellen dat niet alles even duidelijk is voor lezertjes vanaf tien jaar. Dat maakt deze encyclopedie ook voor iets oudere kinderen nog interessant. Het is in elk geval een boek dat zeker goed zal scoren bij natuurliefhebbers en tieners die dol zijn op feiten en weetjes.

321 Superslimme dingen die je moet weten over natuur besteedt een volledig hoofdstuk aan tips en informatie over hoe je de natuur kunt redden. De klimaatverandering is een actueel thema, dus het is goed dat ook de jeugd hierin betrokken wordt. Een pluspunt in mijn ogen. Dat geldt ook voor de humor die in het boek te vinden is en specifiek in de leuke en grappige tekeningen. Het maakt het lezen plezanter en begrijpelijker. En wanneer er weetjes met elkaar verband houden, wordt daar duidelijk naar verwezen.

321 Superslimme dingen die je moet weten over natuur is een super fijn naslagwerk over alles wat met de natuur te maken heeft. Ook als volwassene leerde ik dingen bij. Het is geen boek om snel uit te lezen maar eentje waar ik regelmatig in blader en enkele weetjes lees. Ideaal voor tussendoor of ter afwisseling van een gewoon leesboek. Ik hoop dat Mathilda Masters nog meer boeken in deze reeks zal schrijven. Vier sterren.

Lorenzo
Boekencast gastrecensent

Genre: non-fictie: natuur, plant, dier