‘Wisselkind’ – Lenno Vranken

ISBN: 9789464789140

Lenno Vranken schreef het boek Wisselkind, uitgegeven door Phoenix Books. Ik kende deze auteur niet, maar de cover van het boek intrigeerde me zo sterk, dat ik wou weten waarover het ging.

De flaptekst beschrijft het boek als volgt: Wisselkind is een bundeling van onvoorstelbare verhalen die de donkere oorsprong van klassieke sprookjes opnieuw aan het licht brengt. Telkens echter, met een verrassende twist. Lenno Vranken pende voor dit unieke boek elf sprookjes neer die zullen doen huiveren, verrassen en wegdromen. Het is een gotisch genot doordrenkt met horror en romantiek. Na deze flaptekst te hebben gelezen, kon ik niet anders dan starten met dit boek te lezen. Het brengt namelijk sprookjes in een horrortintje.

Mijn nieuwsgierigheid naar wat de titel wou zeggen, werd meteen vertaald in een kort stukje leeswerk. Hierin beschrijft de auteur dat een “Wisselkind” een elfenkind is dat leeft tussen de mensen. Bij deze mythe zie ik dan ook een link naar het laatste sprookje in het boek, waar een ander mythisch wezen terechtkomt in de mensenwereld.

Een vlotte combinatie tussen fantasy, sprookjes en gedichten vloeien uit zijn pen. Dit alles overgoten met een sausje van prachtige illustraties. Wat meer heeft een mens nodig om te zeggen dat dit boek gewoon goed is. Je merkt dat de auteur gepassioneerd is door het hervertellen van sprookjes. Hij maakt er iets compleet anders van, soms op het lugubere af (in één van de verhalen krijgt de koning een stuk van zijn dochter voorgeschoteld als maaltijd), maar toch blijven de oorspronkelijke verhalen enigszins herkenbaar (of toch een beetje 😊).

De schrijver gaat maatschappelijke thema’s niet uit de weg. Als kers op de taart serveert hij ons nog met een bonusverhaal. Hierbij is de insteek LGBTQIA+ . Ook al zou dit de dag van vandaag geen thema meer zou mogen zijn waar nog weerstand tegen bestaat, merken we in de maatschappij dat dit toch nog voor polarisering kan zorgen. Het extra verhaal brengt een mooie schets van hoe een zeemeerman (ja, man en niet -min), verliefd wordt op een man van vlees en bloed.

Het boek wordt mooi opgedeeld in korte verhalen met korte hoofdstukken, waardoor het vlot leest. Je hoeft geen uren aan een stuk te lezen om in het verhaal te blijven hangen. Even kort tussendoor een stukje lezen en de volgende keer is het alweer tijd voor een nieuw sprookje. De afwisseling met de gedichten, gedrukt op zwarte pagina’s maakt het voor mij een mooi boek. Zeker als je de gedichten nadien nog eens wil herlezen kan je ze zo makkelijk terugvinden.

De tekeningen worden op een geheel eigen manier gebracht, maar je vindt er wel de verwijzing naar het bijpassend sprookje terug. Het mooie aan de illustraties is het feit dat ze een duister kantje hebben.

Na het lezen van dit boek was ik benieuwd naar de auteur en ik wou vooral graag weten of hij reeds andere boeken schreef. Een korte zoektocht op het internet leerde me dat deze jongeman een prille twintiger is (geboortejaar 2000) en reeds op zijn 16de (!) debuteerde met het eerste deel uit zijn jeugdboekenreeks “De wereld achter de spiegel”. Van deze reeks staan er ondertussen al 5 delen op de teller. Ik ben dus zeker erg benieuwd om deze boeken zorgvuldig uit het bibliotheekrekje te gaan halen.

Ik geef dit boek 4 sterren, omdat ik de combinatie van herwerkte sprookjes, mooie illustraties en gedichten wel fijn vind.

Melanie

Genre: Fantasy & SF