‘De tuin van de avondnevel’ – Tan Twan Eng

ISBN: 9789401620277

Tan Twan Eng is een Maleisische auteur van Chinese afkomst. Hij schrijft zijn boeken in het Engels en is inmiddels drie keer genomineerd geweest voor de prestigieuze Booker Prize (2007, 2012 en 2023). Met zijn roman The garden of evening mist (De tuin van de avondnevel) heeft hij zelfs de shortlist gehaald. Dit boek werd bekroond met de Man Asian Literature Prize, The Walter Scott Prize for Historical Fiction en er is in 2019 een filmadaptie van uitgebracht. Ook schreef hij Het huis met de deuren dat deze zomer ook uitgebracht is door Xander Uitgevers.

De tuin van de avondnevel is een historische roman die zich afspeelt in het toenmalige Malaya – het huidige Maleisië. Het vertelt over de bezetting van de Japanners in de tweede wereldoorlog, de kolonisatie door de Britten, en de strijd voor onafhankelijkheid. Gezien door de ogen van Yun Ling voert de auteur ons mee naar de periode 1941 tot het heden. Als bij Yun Ling, rechter bij het hoge gerechtshof in Kuala Lumpur, een hersenziekte wordt vastgesteld, neemt ze ontslag en keert ze terug naar de hooglanden van Maleisië. Ze besluit haar levensverhaal op te schrijven nu ze nog in staat is om op de woorden en de herinneringen te komen.

Als tiener heeft ze samen met haar zus in een Jappenkamp gezeten. Yun Ling heeft als enige dit kamp overleefd. Tijdens hun gevangenschap heeft ze haar zus beloofd, dat als ze het mocht overleven ze een Japanse tuin voor haar zou gaan aanleggen. De Japanse tuinen waar Yun Hong zo verknocht aan is geraakt tijdens een bezoek aan Kyoto. De strakheid, het spelen met de omgeving, Yung Hongs creatieve hart ging er sneller van kloppen.

Jaren nadat de oorlog voorbij is, besluit Yun Ling om de belofte aan haar zus te gaan inlossen. Ze vertrekt naar de hooglanden om contact te zoeken met de Japanner Nakamura Aritomo. Voormalig hovenier van de Japanse keizer. Ondanks haar onderhuidse haat voor alle Japanners is dit iets wat ze moet doen. De wens van haar zus inwilligen.

Met een prachtige schrijfstijl voert Tan Twan Eng ons daarna mee door de geschiedenis van Malaya. De wreedheden van de Japanners, de strijd tegen de Britten, maar bovenal langs het grijze gebied dat leven is. De complexiteit van relaties, gevoelens en het leven in een land waar de ene oorlog eigenlijk direct overging in een andere. Alhoewel die periode na de oorlog de boeken is ingegaan als de noodtoestand. Waar de inwoners van nature meer passief en vredelievend zijn. Ras, discriminatie, liefde, status, macht, haat, relaties, geweld, wantrouwen en onafhankelijkheid zijn thema’s die op een vloeiende wijze met elkaar in verbinding worden gebracht. Door zijn indringende manier van schrijven overvalt je soms ook de onmacht. Het besef dat de mens maar weinig leert van de geschiedenis.

Tan Twan Eng heeft personages geschapen die tot leven komen, zij het dat ze op bepaalde punten ook wel wat cliché-achtig zijn, maar tevens ook weer heel intrigerend. Ze zijn voorspelbaar, en toch mysterieus. Met rake beschrijvingen weet hij de sfeer te creëren, het gevoel op te roepen alsof jezelf geleefd hebt op die momenten in de tijd, en hij weet de weerbaar- en kwetsbaarheid van de mens heel goed weer te geven. Met name de passages over de kamikazepiloot grijpen je bij de keel, laten de tranen vloeien en laten je als lezer achter met een enorme waardering voor de macht van de pen. De intensiteit die woorden kunnen oproepen. Zo mooi. Sowieso naarmate het boek vordert, kruipt het steeds meer en steeds dieper in jouw lichaam. Alsof je gevangen wordt, omklemt door zijn intense manier van schrijven.

Met De tuin van de avondnevel heeft de schrijver een zeer interessante inkijk gegeven in de geschiedenis. Een verhaal verteld waarmee hij de geschiedenis levend houdt. Wat eigenlijk totaal in strijd is met de gangbare Maleisische cultuur van niet achteromkijken. Tevens licht deze roman ook een deeltje van de sluier van de geschiedenis van Nederlands-Indië. Dat, zoals hij kort aankaart, een gelijksoortig verloop kent qua koloniale onderdrukking, wreedheden en de strijd om onafhankelijkheid.

De tuin van de avondnevel heeft mij meer dan nieuwsgierig gemaakt naar zijn overige werk. De lijst van nog te willen lezen boeken blijft groeien. De wereld wordt door het lezen van (relatief) onbekende auteurs uit alle hoeken van de wereld steeds een beetje groter. Wat mij betreft een aanrader. Net als dit boek en deze schrijver. De tuin van de avondnevel krijgt van mij 4.5 ster.

Lisette

Genre: Historische fictie
Uitgever: Xander