‘Als je wint’ – Gaby Rasters

ISBN: 9789032520465

Het zit Tess niet mee. Haar vriend Vince blijkt niet de lieve man te zijn die ze dacht te kennen. Hij maakt misbruik van haar lieve karakter en weet haar keer op keer te bespelen. Wanneer ze een grote prijs wint, weet hij haar ook weer te vinden. Gelukkig weten haar neef Justin en haar nieuwe vriendengroep, haar duidelijk te maken hoe Vince echt is. Maar als dan plots een man voor de deur staat en beweert dat hij haar vader is, lijkt ze ineens niet meer het goede in de mensen te kunnen zien. Is deze man wel echt haar vader? En hoe is haar relatie nu met Justin?

Schrijfster Gaby Rasters heeft een fijne schrijfstijl, waardoor je meteen in het verhaal wordt getrokken. Het regelmatige gebruik van (vrij) korte zinnen en de goede afwisseling tussen dialogen en de verhalende tekst, zorgen ervoor dat het verhaal lekker wegleest. Het valt me op dat Gaby Rasters’ boeken variëren in vertelstijl, waardoor ze duidelijk haar veelzijdigheid laat zien in het schrijven. Zo is bijvoorbeeld Als je wint niet te vergelijken met de Bloemenstal-serie.

De schrijfster is erin geslaagd geloofwaardige personages neer te zetten. Personages met de nodige zorgen, twijfels en onvoorwaardelijke liefde voor elkaar. De gewoontes en tradities die koste wat kost in ere gehouden moeten worden, zijn vast en zeker herkenbaar voor veel lezers. Hoewel je van de hoofdpersonages duidelijke karaktereigenschappen ziet, is dit bij de bij-personages iets minder zichtbaar. Tess is een naïef persoon, maar wanneer ze weer met beide benen op de grond staat en zowel het verlies van haar moeder als het verlaten van haar ex een plekje heeft gegeven, ook duidelijk een doorzetter. Ze weet zich te herpakken en haar droom alsnog te verwezenlijken.

De toevoeging van de brieven van Tess aan haar moeder in het verhaal, geven de lezer een emotioneel kijkje in haar hart. De gevoelige toon, waaruit blijkt hoe sterk de band was tussen moeder en dochter, heeft Gaby Rasters prachtig verwoord, waardoor je ontroerd raakt. Je leeft intens mee met Tess en voelt de worsteling op dit gebied. Toch heb je soms ook de neiging om de naïeve Tess eens flink door elkaar te schudden en haar toe te spreken, omdat je je afvraagt waar ze nu helemaal mee bezig is. Gelukkig neemt Justin dat regelmatig over van de lezer en weet haar te wijzen op de belangrijke punten in het leven.

In Als je wint komt duidelijk naar voren dat familie erg belangrijk is voor Tess en dat het winnen van veel geld daar niets aan verandert. Toch is het voor haar een grote, verwarrende omslag als het ene familielid je leven binnenwandelt en het andere familielid je leven uit loopt. De schrijfster laat door dit verhaal zien dat (naast familie) vriendschap een verrijking is en dat je ook in moeilijke tijden op vrienden kan rekenen.

Na het winnen van de prijs in het verhaal is er plots een toename van het aantal personages en ook gebeurt er ineens nogal veel. Hoewel het allemaal goed te volgen is, lijkt het wat overdadig wat deze punten betreft. Het voelt alsof het ene het andere moet overtreffen. Dat de medewinnaars binnen zeer korte tijd een innige band krijgen met hoofdpersoon Tess, is mooi, maar tevens vrij ongewoon en moeilijk voor te stellen in het echte leven.

Hoewel ik niet echt hét feelgood-gevoel heb bij dit boek, aangezien het verlies van dierbaren op meerdere vlakken de boventoon voert en daarbij ook situaties als werkloosheid, geldproblemen en faillissement om de hoek komen, is dit wel een afspiegeling van het echte leven en laat het verhaal zien dat liefde en verdriet vaak samengaan. Een verhaal met een lach, maar zeker ook een traan.

Gaby Rasters laat de lezer met het boek Als je wint nadenken of geld echt wel zo gelukkig maakt, of dat gezondheid en familie en vrienden om je heen misschien wel veel belangrijker zijn. Ik geef Als je wint 3,5 ster.

Uitgever: Uitgeverij VBK Lab
ISBN: 9789032520465
Aantal pagina’s: 304