‘The witcher – De laatste wens’ – Andrzej Sapkowski

ISBN: 9789022599402

De Laatste Wens is het eerste boek in de Witcher-boekenserie, geschreven door de Poolse auteur Andrzej Sapkowski. Dit boek omvat een verzameling van korte verhalen over het hoofdpersonage ‘Geralt of Rivia’ en diens avonturen.

Voor wie de wereld van de Witcher nog niet kent, is dit boek een leuke kennismaking. De lezer wordt meegezogen in een landschap van magie, monsters en politieke intrige. Het hoofdpersonage ‘Geralt of Rivia’ is een heks (vandaar The Witcher). Hij is getraind om op monsters te jagen, zeker deze met bovennatuurlijke krachten. In ruil hiervoor kan hij geld verdienen. Doorheen de verschillende verhalen komt hij niet enkel in aanraking met dodelijke monsters, maar krijgt hij ook te maken met tal van andere bedreigingen. Denk hierbij maar aan corrupte heersers en tovenaars.

Er komen een aantal belangrijke personages aan bod in het boek. Zo is Geralt of Rivia het hoofdpersonage. Hij is een Witcher met wit haar en gele ogen en is een meester in het bestrijden van monsters. Yennefer is een krachtige tovenares en heeft een amoureuze relatie met Geralt. Als laatste heb je Dandelion (Jaskier) die een bard en vriend van Geralt is. Hij gaat, al dan niet gepland, mee op avontuur met de Witcher.

De verhalen in De Laatste Wens handelen niet enkel over het jagen op monsters. Het gaat verder ook over morele complexiteit, identiteit, liefde en relaties,… Zo wordt er stilgestaan bij wat het betekent voor Geralt om te leven in een wereld vol chaos, wat goed en wat kwaad is en alles daar tussen in. Een ander centrale vraag is of Geralt als mens kan leven middenin een wereld van monsterlijke of corrupte bedreigingen. Vervolgens wordt er ingezoomd op de liefdesrelatie die Geralt met Yennefer heeft en welke rol de vriendschap speelt tussen Geralt en Dandelion.

Door deze fijne uitwerking van personages krijgt het boek meer diepgang. Het gaat niet enkel meer over het jagen op monsters, maar er worden aldus een aantal filosofische thema’s aangeraakt. Het boek is op zich al 30 jaar oud en velen zullen het kennen van de talrijke videogames en de hitserie op Netflix. Deze limited edition uitgave die ik gelezen heb, heeft een mooie cover en geeft de lezer enkele prachtige tekeningen cadeau. Ondanks dat dit verhaal al zo oud is, blijft het tijdloos. Iedereen die van het fantasygenre houdt, wil en moet dit boek ooit eens lezen, in welke versie dan ook!

Wel is het van belang om dit boek De laatste wens met volle aandacht te lezen. Ik behandelde hier heel kort enkele van de hoofdpersonages, maar Sapkowski creëerde een wereld vol personages en bijhorende namen. Dit maakt het niet altijd even makkelijk om te lezen. Je leest dus best lange stukken na elkaar, om goed in het verhaal te zitten. Ik heb genoten van dit boek en geef dan ook graag 4 sterren.

Melanie

Genre: Fantasy
ISBN: 9789022599402