‘Komt goed’ – Annemarie Geerts

ISBN: 9789403128238

Wie kent deze moeder van acht inmiddels niet? Sinds ze met haar gezin meegedaan heeft aan het programma ‘Waar doen ze het van’, waar je onbeschaafd een half jaar lang een inkijkje krijgt in de portemonnee van de gezinnen, is Annemarie met haar Instagram @demammavan uitgegroeid tot een bekendheid. Op haar pagina deelt ze lief en leed over het hebben van een groot gezin. Hier moest natuurlijk ook een boek over komen, daaruit vloeide Komt goed, die afgelopen augustus verscheen.

In Komt goed vertelt Annemarie Geerts je haar verhaal over haar leven met acht kinderen. In eerste instantie wilde deze moeder van acht er helemaal geen. Maar na de geboorte van hun oudste zoon Jim (inmiddels 23) veranderde dit. Hierna volgden Sam, Julia, Guus, tweeling Saar en Suus, Jet en de kleinste Lot.

Ze neemt je mee in alle struikelblokken die ouders meemaken in een kinderleven. Je komt meer te weten over de (peuter)puberteit, slapen, eten, verjaardagen en school. Zo geeft ze tips over hoe je het leuk houdt binnen je gezin en relatie, maar ook laat Annemarie zien dat bij haar niet alles perfect gaat. Daarnaast blikt ze terug op haar eigen jeugd vol onzekerheden. Ze wil de opvoeding van haar eigen kinderen graag anders doen dan haar ouders hebben gedaan.

Annemarie heeft een fijne, gemakkelijk lezende schrijfstijl. Ze steekt niks onder stoelen of banken, maar maakt alles bespreekbaar. Niet alleen in haar boek, maar ook thuis aan de keukentafel. Volgens haar de ideale plek om over gevoelige onderwerpen als pesten of seksuele voorlichting te praten.

‘Op een dag kreeg onze kniehoge dictator zo’n enorme woedeaanval dat hij zich midden in de Hema, naast de rookworsten, als een stervende zwaan op de grond liet vallen’

Sommige passages uit het boek zijn inmiddels voor ons, met een peuter van bijna twee, erg herkenbaar. Zo ook de passage hierboven. Gelukkig niet midden in de winkel, maar onze mini doet dit bijzonder graag midden op straat. Ik heb dan ook herhaaldelijk hardop moeten lachen bij dit boek en geregeld manlief stukjes voorgelezen. Of het allemaal helemaal pedagogisch verantwoord is, weet ik niet. Wel heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens binnen mum van tijd een boek uit gelezen.

Komt goed is een heerlijk wegleesboek over het wel en wee van het hebben van een groot gezin. Annemarie Geerts neemt je mee in haar leven met acht kinderen in de leeftijd van puber tot peuter. Een boek vol humor, liefde en tips. Ben je benieuwd naar Annemarie, volg dan ook zeker haar Instagram-account @demammavan. Komt goed krijgt van mij vier sterren.

Genre: non-fictie
Uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789403128238