‘De terugblik’ – Juan Gabriel Vásquez

ISBN: 9789056727062

Een opvallende lichtblauwe kaft met daarop de titel van het boek in grote zwarte letters die zich herhalen in grijs als een schaduw. De naam van de schrijver staat, zonder schaduw, in zwart geschreven. Geen mooie kaft vind ik, ik zou het bijna lelijk noemen. Maar de kaft valt wel op! Het boek is wel bijzonder, mag je het boek wel fictie noemen? Zoals Juan Gabriel Vásquez schrijft in de noot van de auteur:

“De terugblik” is een fictief werk, maar er komen geen verzonnen episodes in voor. Dit is geen paradox, dat is het althans niet altijd geweest.”…..
“Fictie bestaat erin de vorm van de roman te houwen uit een gigantische berg ervaringen van Sergio Cabrera en zijn familie, zoals hij die gedurende zeven jaar van ontmoetingen en meer dan dertig uur aan opgenomen gesprekken aan mij heeft onthuld.”

Juan Gabriel Vásquez wordt beschouwd als een van de grootste jonge hedendaagse schrijvers. Een bijzondere schrijver die zijn boeken beeldhouwt.

Deze dikke pil vertelt het verhaal van de beroemde filmregisseur Sergio Cabrera en zijn familie. Sergio Cabrera staat op het punt om af te reizen naar Barcelona voor een overzichtstentoonstelling van zijn werk als hij te horen krijgt dat zijn vader, Fausto, is overleden. Hij besluit toch naar Barcelona te gaan om daar zijn zoon te ontmoeten die hij bijna nooit ziet omdat die bij zijn moeder, de ex van Sergio, woont. Door de overzichtstentoonstelling en de selectie van films die worden getoond, blikt hij terug op zijn leven. Door de ideologie van zijn ouders groeide Sergio onder andere op in China tijdens de culturele revolutie van Mao. Hij wordt getraind om later, net als zijn zus, het guerrillaleger in Colombia in te gaan. Het blijkt moeilijk om na deze lange periode geïndoctrineerd door de denkbeelden van Mao en het beroemde rode boekje, weer terug te keren naar het gewone leven. Hoe kan hij zijn droom om regisseur te worden verwezenlijken?

Ik heb het ervaren als een heel bijzonder boek. Het is zeker niet makkelijk te lezen, maar zo de moeite waard om de tijd voor te nemen. De schrijfstijl is prachtig en ook de wisseling van de perspectieven maakt dat je er goed je aandacht bij moet houden. De schaars toegevoegde zwart-witfoto’s maken het boek helemaal compleet. Ik vind dat deze schrijver een geweldige beeldhouwer is, die zijn tijd neemt om het boek vorm te geven.

Grote bewondering voor zijn geduld en volharding. Heel bijzonder om te lezen, vond ik de reis van de familie Cabrera naar China. China wierf voor het Instituut voor Vreemde Talen in Peking docenten Spaans. Omdat Colombia geen diplomatieke betrekkingen had met China gingen ze naar een verboden wereld. Als het iemand alleen was geweest, kan ik me dat voorstellen, maar met een compleet gezin vertrekken vanuit ideologie naar een verboden wereld is wel heel wat anders. Ook het stuk over de tijd dat Sergio bij de guerrilla’s in Colombia zat, heeft indruk op me gemaakt. Het overleven in die harde wereld voor een buitenbeentje als Sergio was door zijn training in China. Het deed me denken aan de krantenartikelen over Tanja Nijmeijer en haar deelname aan de Colombiaanse FARC.

Kortom, een heel indrukwekkend boek dat ik zeker nog wel eens zal oppakken om te lezen en dat verdient dit boek zeker. Ik ben blij dat er nog meer boeken door Juan Gabriel Vásquez zijn gebeeldhouwd dus ik zal zeker nog eens een boek van hem ter hand nemen. Het boek geef ik dan ook 5 sterren!

Genre: Literatuur
Uitgever: Signatuur
ISBN: 9789056727062