‘De Laatste Stap’ – Paul de Bruyn

ISBN: 9789022338674

Sommige boeken grijpen je in de winkel al bij de kladden. Of bij de lurven, die zitten er in de buurt. Wat een geweldige kleurkeuze en wat een mooie omslag. ‘Dat ziet er goed uit’, is de reactie die ik zie wanneer mensen dit boek in beeld krijgen. Net als in de liefde worden de meeste keuzes in de boekhandel op het uiterlijk gemaakt. En daar is dus veel te winnen. Het omslagontwerp is een belangrijk marketing en verkoopinstrument naast wat de auteur te bieden heeft.

Auteur Paul de Bruyn geniet wellicht de meeste naamsbekendheid aan zijn decennialange functie als redacteur buitenland, chef buitenland en eindredacteur van de Gazet van Antwerpen. 35 jaar lang vervulde hij bovenstaande functies binnen de journalistiek. Hij schreef daarnaast Acht seconden in Dallas over de moord op president John F. Kennedy en een andere non-fictie God, Haat en Geweren over het presidentschap van George W. Bush. Aan De Laatste Stap gingen twee eerdere misdaadverhalen vooraf. Het Laatste Gesprek en Fatale Vriendschap.

De Laatste Stap is mijn eerste stap in de kennismaking met het schrijftalent van deze auteur. Dat De Bruyn veel schrijfervaring heeft is duidelijk merkbaar. Naast dat talent hecht hij vanuit zijn achtergrond veel waarde aan het researchen om de beschreven zaken tot in detail natuurgetrouw weer te geven. En dat maakt het verhaal realistisch en geloofwaardig. In zijn dankwoord roemt hij de mensen die hem hebben voorzien in accurate kennis over profiling en autopsie.

Ook geografisch wordt de lezer getrakteerd op hotspots en de achterafstraten van de stad Antwerpen. Wanneer je de stad zelf een beetje kent, vormen zijn decors een illustratief geheel die het verbeeldingsvermogen prikkelen en je mentaal laten teleporteren naar deze veelzijdige stad.

Het verhaal start met een lugubere en choquerende moord op een man, waarvan het lichaam wordt aangetroffen in de Hobokense Polder. Wanneer het slachtoffer naast leraar vroeger journalist blijkt te zijn geweest, wordt al snel geëscaleerd naar een hoger urgentieniveau. Staat de vrijheid van pers hier onder druk? Of is het motief voor deze gruwelijke daad te vinden in de banden die het slachtoffer lijkt te hebben met een extreemrechtse groepering? Commissaris Michiels en zijn team krijgen de opdracht de mogelijke dader(s) te vinden. Een uitdagende en gecompliceerde klus.

Weinig thrillers tonen een rechercheafdeling waar geen dissonanten werkzaam zijn of afgunst de samenwerking weet te verstoren. Wat een verademing om een viertal onderzoekteams en een korpsleiding te volgen die het uitstekend met elkaar kunnen vinden en die geen focus verliezen door interne conflicten en randverschijnselen. Dat kom ik echt veel te weinig tegen. Iedereen gunt een ander zijn bijdrage op het uiteindelijke succes. Wordt het daarmee tam? Welnee, er is volop de spanning van het onderzoek zelf en de chemie tussen de talrijke personages.

Een fictieve thriller schrijven is echt iets anders dan een journalistiek stuk schrijven. Dat heeft helaas ook zijn keerzijde. Zoals bij veel artikelen in de geschreven pers, is het zaak direct de aandacht van de lezer te trekken om pas later de zakelijke onderbouwing, argumentatie en achtergronden te leveren. Zo ook in dit boek. Reeds halverwege wacht ik op de motieven van de dader omdat het inmiddels allang duidelijk is wat er zich heeft afgespeeld. Daarmee zitten alle lokkertjes en spannende momenten aan het begin. En moet je later als lezer behoorlijk vasthoudend zijn om de laatste tweehonderd pagina’s van het boek uit te willen lezen. Een nieuwe of onverwachte wending had het verhaal weer swung kunnen geven, helaas gebeurde dat niet.

Een ander storend element vond ik het overmatig gebruik van de namen van de personages. Gemiddeld genomen worden er meer dan vijftien namen op een bladzijde genoemd. De auteur had veel vaker voor de letterlijke opsomming van de citaten uit de dialogen kunnen kiezen zonder het tot vervelends toe herhalen van de achternamen. Naast storend haalt het ook volledig de vaart uit het verhaal.

Wel enthousiast ben ik geworden van de verwijzingen naar de muziek. Paul de Bruyn moet een groot muziekliefhebber zijn en de vele artiesten en muzieknummers die de revue passeren, verrijken het geheel enorm.

Door het contrast in de ervaringen als lezer, even recapituleren: Positief over het uiterlijk, de plaats van handeling, de geweldige muziek, het functioneren van het onderzoeksteam, de karakteristieke personages, het research vooraf en de spannende inhoud van de eerste helft van het boek. Niet tevreden met het overdreven gebruik van eigennamen en de voorspelbare en saaiere tweede helft van het boek.

⭐️⭐️⭐️ Drie sterren voor een nostalgische, weldoordachte en expliciete thriller die de spanning helaas niet weet vast te houden.

It’s a mystery to me
The game commences