‘Zuiveraar’ – Julian ten Böhmer

ISBN: 9789463084277

Zuiveraar is het laatste deel van de Cirkel van Vier trilogie van Julian ten Böhmer. Eerder verscheen Voor Eeuwig en De Dinion in deze serie. Met een daverende afsluiting vol nieuwe avonturen van Finrohn en zijn eerste cohort neemt ten Böhmer de lezer opnieuw mee naar de wereld van Malar. Voor Darian, de elcenkoning is een bijzondere rol weggelegd, net als voor Fardrim en Morda. Als zuiveraar probeert Finrohn de wereld van Malar te zuiveren van geesten door hun laatste wens in te willigen. Dit is niet eenvoudig, maar met hulp van nieuwe vrienden en bondgenoten gaat hij ervoor.

Zuiveraar begint met een korte samenvatting over wat er in de voorgaande twee delen is gebeurd. Oude bekenden uit de voorgaande delen komen hierin voorbij. Draken en drakenruiters doen hun intrede, net als dwergengoden. De draken en hun ruiters doen denken aan de boeken van Christopher Paolini en zijn Het Erfgoed serie.

In de Zuiveraar heeft Finrohn meerdere missies: de vloek van het Schone Volk, dat bestaat uit elfen en elcen, die niet verouderen verbreken, Othernail herstellen en het zuiveren van de geesten die door Malar rondwaren. Dit zorgt ervoor dat het overgebleven reisgezelschap zich gaat opdelen. Fardrim en Marius gaan samen op zoek naar de dwergenmagiër op de Godenberg. Ze hopen dat als ze deze vinden hij wil helpen de vloek te verbreken. Hier vindt de eerste confrontatie met een draak plaats. Ondertussen wordt het Finhrohn en zijn gezelschap lastig gemaakt door onbekende aanvallende lastra’s die door Niemand in het leven zijn geroepen.

Kunnen ze Niemand, de leider van lastra’s en paladijnen nu definitief verslaan? En dan is er ook Othernail nog die om van zijn betoverde gesteente af te komen de Steenzangers nodig heeft. Op hun zoektocht naar deze komen ze in een zwevende stad waar elfen wonen en in een stad onder een meer. Verder komt Finrohn met een uitgedund gezelschap voorbij de Verlaten Muur waar hij de keizer van de demonen ontmoet. Gaan zij hier hun beslissende strijd voeren?

Zuiveraar is een interessant, maar ingewikkeld verhaal, vol beleving, niet alleen door de vele geheimen die erin onthult worden, maar ook door de vele personages die erin voorkomen. Gelukkig worden belangrijke gebeurtenissen af en toe herhaald in het verhaal. Een lijst met personages en wat ze doen zou een welkome toevoeging zijn, want er komen weer veel nieuwe personages bij. Finrohn leren we weer wat beter kennen, net als de aparte elcenkoning Darian. Door het lezen van cursief gedrukte gedachten van de personages worden ze beter begrepen en is er volop beleving. Het boek vereist geconcentreerd lezen, omdat er heel veel gebeurd en er verschillende verhaallijnen zijn, waarin steeds nieuwe ontwikkelingen ontstaan die het een andere wending geven.

Ten Böhmer verwerkt de nodige humor in het verhaal, dat vol vaart zit en met spannende gevechten en bijzondere magie is het genieten. Alles draait om het evenwicht tussen licht en donker in de vertelling, net als ying en yang. “Hoop is er niet om op te geven.” De creatieve wereldopbouw gaat ook nu in het laatste deel volop door en remt niet af. Er komen nieuwe plaatsen bij die beeldend beschreven worden. Zuiveraar zit vol met thema’s; vriendschap, eenheid, spel tussen licht en donker, keuzes maken en wraak.

In Zuiveraar speelt de auteur met de lezer door het toevoegen van extra lagen aan het fantasievolle verhaal vol plotwendingen en dat zorgt voor de nodige hersenkrakers.

Genre: Fantasy
Uitgever: Zilverbron