‘Vleertje muis’ – Susanne Roos

ISBN: 9789021463599

Vleertje muis is een prachtig hardcover prentenboek voor kinderen in de leeftijdscategorie van ongeveer zes jaar. Susanne Roos schreef eerder Het huttenboek voor jonge klussers en speelde theatervoorstellingen bij theatergroep Fien.

In Vleertje muis neemt Vleertje (de vleermuis) je mee in drie korte verhaaltjes. Dit doet hij nadat hij zich heeft voorgesteld aan de lezertjes. In het eerste verhaaltje bakt Vleertje de allerlekkerste muggenkoekjes voor zijn vrienden. Door in de weegschaal te gaan zitten komt hij erachter dat hij niet zoveel weegt, dit doet vleertje verdriet. In het tweede verhaaltje probeert hij samen met zijn vriendje Pad het onderste beetje muggenspread uit de pot te halen. Dit gaat niet zonder slag of stoot en de twee worden plakkerig en vies, waarna ze in de was moeten. Tijdens het derde verhaaltje geven Vleertje en zijn vriendjes nog een feestje voordat de grote winterslaap begint.

Susanne Roos gebruikt korte zinnen en door de prachtige illustraties van Aniek Bartels komt het boek echt tot leven. Vleertje muis is niet alleen leuk om als ouder voor te lezen, maar door de beeldende illustraties ook leuk om de jonge lezers hun fantasie de vrije loop te laten. Hierdoor kunnen zij met Vleertje muis de nodige avonturen beleven, zodat ze er zelf een mooi verhaal van te maken.

Verschillende thema’s als eenzaamheid, bezig zijn met je uiterlijk en vriendschap komen aanbod in het boek. Misschien niet altijd even duidelijk, maar je voelt zeker dat de schrijfster een onderliggende boodschap probeert over te brengen aan de kinderen. Zoals in het verhaal over de muggenkoekjes. Hierin probeert ze de lezertjes te vertellen dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet of hoe zwaar je bent. Je bent immers mooi zoals je bent!

Vleertje muis is daarnaast ook nog eens interactief. Het boek vraagt de lezers een aantal keer om hulp. Schud, draai en rammel het boek om Vleertje en zijn vriendjes te helpen bij het oplossen van hun problemen.

Ondanks dat mijn kleine man pas een jaar is en eigenlijk nog te klein is voor dit boek, vond hij het toch leuk om twee á drie bladzijden per keer voorgelezen te worden. Hierna verslapte de aandacht en trok de ballenbak of afstandsbediening aandacht. Het boek is perfect om voor te lezen voor kinderen vanaf een jaar of drie. Ik zal het dan ook zeker, wanneer hij ouder is, nogmaals aan hem voorlezen.

Vleertje muis is een prachtig prentenboek voor de jonge lezers onder ons. Interactief en open voor eigen interpretatie zorgt dit boek voor fijne voorleesavondjes. Vleertje muis krijgt van mij daarom ook 4 welverdiende sterren! Zeker ook door de prachtige prenten, waardoor de verhalen nog meer gaan leven.

Genre: Prentenboek / Kinderboek
Uitgever: Volt
ISBN:9789021463599