‘Van 9 tot 5’ – Dirk van de Wiel

ISBN: 9789462972513

In Van 9 tot 5, deel 1 van striptekenaar/illustrator Dirk van de Wiel staan zijn beste strips van 2018 tot 2022. Elke dag verschijnt er om 9.00h, al twaalf jaar lang, een nieuwe strip op de Facebookpagina, Instagram en Twitter. In deze strips neemt van de Wiel het kantoorleven op de hak, net als allerlei actualiteiten. Van de Wiel studeerde Staatkunde en is in het dagelijks leven manager bij de Gemeente Amsterdam. Sinds 2010 werkt hij dagelijks aan de strips die ook in De Morgen en Veronica Superguide staan. Eerder verschenen de bundels Echt episch dit en Gezelligheid 3.0.

Wat valt er nu eigenlijk te schrijven over een boekje met 159 bladzijden gevuld met kantoor strips? In Van 9 tot 5 staat op elke pagina een zwart-wit strip, verdeeld over 4 cartoons. In de simpel getekende plaatjes wordt op herkenbare wijze situaties op het kantoor, uit de kroeg of bijvoorbeeld aan de keukentafel beschreven. Thema’s als Genderidentiteit, Vegetariërs, Video bellende thuiswerkers en Corona geven de strip een mooie afspiegeling van veranderingen in een zich snel ontwikkelende maatschappij.

Met soms sarcastische en lekker directe humor weet van de Wiel zijn lezers aan het lachen te krijgen door de herkenbare dingen. Hij weet op elke pagina een ander thema te gebruiken die gelinkt is naar een actualiteit. Hierdoor blijf je lekker door ‘lezen’ en vooral kijken. Er staan vaste personages, die sociaal onwenselijke dingen zeggen, in de bundel. Een kale manager met bril die uitstraalt dat hij alles beter weet en zijn ondergeschikten op hun nummer zet. Ergens lijkt deze wel een beetje op van de Wiel. Eén doet zelfs aan Mark Rutte denken in de kroeg. Een pastoor die in gesprek is met God en dingen in twijfel trekt. Ja, zelfs een zogenaamde hipster met zijn knotje, al ‘latte’ drinkend, want het woord koffie is not done, komt in de bundel voor.

In het dagelijks leven komen steeds meer Engelse woorden voor en dat neemt de auteur op een leuke wijze op de korrel. Net als wat de intrede van thuiswerken door Corona met iemand doet. Het is knap gedaan, hoeveel van de Wiel weet te zeggen in maar één pagina. De lekker scherpe, treffende taalgrappen doen je grinniken, als je er voor openstaat. Zijn directe humor met een knipoog is soms pijnlijk herkenbaar. Complotdenkers vinden hun weg, net als Ernie van Sesamstraat naar de lezer. Het streven van de auteur is elk jaar een boek uit te brengen met de stripjes en op termijn kijken of deze vertaald kunnenworden.

In Van 9 tot 5 laat van de Wiel heel goed de verhouding tussen mensen zien en zijn droge humor spreekt tot de verbeelding.

Genre: stripboek
Uitgever: De Kring