‘De Schotse ontdekking’ – Karen Swan

ISBN: 9789401618656

Karen Swan begon haar carrière in de modejournalistiek en dat laat ze zien in De Schotse ontdekking. Swan schrijft sinds 2019 elk half jaar afwisselend een winterse feelgood en een zomerse feelgood. Op deze manier beweegt ze met de jaargetijden mee zoals in De Griekse ontsnapping en een Noorse winternacht. De auteur reist graag en veel en ziet dit als een onderdeel van haar schrijfproces dat haar al naar veel verschillende landen heeft gevoerd.

In De Schotse ontdekking reizen we af naar het winterse ruige Schotse eiland Islay, wel bekend onder whisky liefhebbers, want hier staan veel oude whiskydistilleerderijen. Alex komt met de ferry in stormachtig weer aan op het eiland. Helaas staan haar koffers nog op de vaste wal en is ze genoodzaakt kleren te lenen, maar in haar geleende, niet designer kleding voelt ze zich niet zeker. Als businesscoach komt ze helpen om de CEO, Lochlan Farquhar, van de distilleerderij Kentallen, in het gareel te krijgen. Meteen bij haar eerste ontmoeting vormt ze zich een mening over hem; onprofessioneel, onproductief, inefficiënt en verwend. Het is wennen zo’n tegendraadse cliënt voor haar. “Hij had haar reactie nodig om zijn woede te voeden en deze confrontatie te laten escaleren, maar de emotie liep alleen bij hem hoog op”. Het lukt haar om met hem om te gaan, zodra ze ontdekt dat hij met zijn arrogantie zijn kwetsbaarheid verbergt en door hem te provoceren weet ze Lochlan uit zijn tent te lokken. Waardoor Alex zelfs met Lochlan meegaat op een jachtpartij, waar ze zichzelf tegenkomt. Weet Alex tot Lochlan door te dringen om hem te helpen zijn problemen onder ogen te komen?

Met drama, mysterie en hoop verwerkt in het boek, gecombineerd met perspectief wisselingen heeft Swan een verhaal met diepgang geschreven. Heden en verleden wisselen elkaar af en heel langzaam vallen de puzzelstukjes in elkaar. Door de beschrijvingen van de omgeving en de manier waarop whisky wordt gestookt is het net alsof de lezer zelf ter plekke is. Swan heeft een beschrijvende, uitweidende stijl met soms moeilijk te begrijpen zinnen die meerdere malen gelezen moeten worden. Hierdoor ga je over dingen heen lezen wat het leesplezier negatief beïnvloed. Ze beschrijft uitgebreid de ene na de andere outfit die Alex draagt van dure modeontwerpers en zelfs de Jimmy Choo’s ontbreken niet in het verhaal. Hoe gewend aan luxe Alex ook is, de charme van het ruige Islay begint haar steeds meer te trekken en ze geniet van de mooie uitzichten. De personages zijn goed vormgegeven en zowel Alex als Lochlan evalueren volop. In de loop van het verhaal komt er inzicht in de handelswijze van de personages, wat zorgt voor begrip. Swan maakt veel gebruik van metaforen bij het beschrijven van het winterse weer:

“Er lag een golvend sneeuwdek in het vroege ochtendlicht, opgebold als een marshmallow en nog zonder diersoorten”.

Het is goed te merken dat de auteur zich verdiept heeft in de wereld van whisky en het distilleren ervan. Ze heeft research gedaan naar de geschiedenis en achtergrond van Islay en feiten van de Eerste Wereldoorlog die in het verhaal verwerkt zijn.
De Schotse ontdekking is een verhaal waarin emoties tot uiting komen door lichaamstaal te benoemen. Het niet altijd boeiende verhaal krijgt 3 1/2 ster.

Genre: Feelgood
Uitgever: Xander