‘De Dinion’ – Julian ten Böhmer

ISBN: 9789463081573

De Dinion is het debuut van de Nijmeegse auteur Julian ten Böhmer, en eerste deel van de trilogie de Cirkel van Vier. Aan deze fantasy is ten Böhmer op 15 jarige leeftijd begonnen en zijn schrijfproces duurde zeven jaar. Hij is gek op het lezen van boeken over fantasy en magie en dat is goed te merken in het verhaal.

In het verhaal dat een middeleeuwse setting heeft, spelen zwaarden een belangrijke rol, wat op de cover duidelijk naar voren komt. De wereld van De Dinion doet denken aan de boeken van Tolkien, met een reisgezelschap op een queeste. Er is veel aandacht besteed aan de opbouw van de wereld, waarin elcen, dwergen, mensen en elfen leven.

Garth, een mens en magiegebruiker, is de leider van de Orde van Othernail, en is in dienst van de Cirkel van Vier, de raad van koningen. Wanneer hij een brief van koning Gernur van Malar ontvangt hoort hij over de ‘onrust’ in het westen en het besluit om de Dinion, waarin de levenswetten van de vier rassen staan, te herschrijven om zo de vrede te handhaven.

Hiervoor stelt Garth een reisgezelschap van krijgers samen, onder leiding van de elf Finrohn, een vuurmagiër die vergezeld wordt door zijn frair (geest) en zielsverwant Emerald, een paard. Hun queeste wordt de vier koningszwaarden ophalen bij de leiders van de vier rassen. Hun eerste doel is de koning van Dundroth, Darian, een elc en ijsmagiër die in de ijsheuvels woont. Nadat hij zich aan hun gezelschap heeft toegevoegd reizen ze verder naar hun volgende doel, het dwergenvolk in de bergen. Ze worden onderweg aangevallen. Nu eens géén orcs, maar door ûndors, een afgescheiden stam van het mensenras, die bevangen zijn door het kwaad en hier vallen de eerste slachtoffers van het reisgezelschap. Op hun verdere avontuurlijke reis vol gevechten beleven ze de nodige avonturen, maar maken ook nieuwe vrienden die zich bij hun aansluiten.

Over het verhaal heen hangt een zweem van mysterie door de verschillende magiegebruikers. Het wordt vanuit de derde persoon verteld en kent meerdere verhaallijnen. In het begin is het goed opletten, daar er veel uitgelegd wordt en de personages geïntroduceerd worden die in de langzaam tot leven komende fantasywereld voorkomen. Echt leren kennen doe je de vele personages niet, maar wel de geschiedenis van de vier rassen. Ze worden allemaal op een verschillende manier geconfronteerd met macht, waardoor de belangrijkste personages soms drastische keuzes moeten maken en het een uitdaging wordt om dicht bij zichzelf te blijven. Finrohn groeit tijdens zijn reis waarin hij een groot verlies leidt.

De lastra Orra, een dienaar van de duisternis leer je redelijk kennen, doordat hij gedreven wordt door een doel; zijn zus Wendy redden. Spanning is volop aanwezig door de vele plotwendingen. Door de beschrijvende, gedetailleerde en vlotte stijl van ten Böhmer komen ijzige omgevingen, verschillende rassen, dichte bossen, verraderlijke moerassen en steden tot leven voor de lezer. Het is een verhaal met beleving, dat vol vaart en verrassingen zit, waardoor het niet weg te leggen is. Er zitten verschillende thema’s in verwerkt; vriendschap, macht, wraak, onsterfelijkheid, levensdoelen en belangrijke levenslessen worden er ook nog geleerd.

Op het einde in De Dinion staat een cliffhanger voor het volgende deel Voor eeuwig wat mij hier al naar doet uitkijken.

Genre: Fantasy
Uitgever: Zilverbron