‘Zomerzoet’ – Jet Nijland

ISBN: 9789464661736

Jet Nijland houdt van lezen, koken en reizen en deze laatste is haar inspiratiebron voor haar verhalen. In januari 2022 debuteerde ze met haar historische feelgoodroman Zwaluwdans over de Spaanse burgeroorlog. In april 2023 schreef ze Als sterren fonkelen, eveneens een historische roman die gebaseerd is op haar grootouders in de Tweede Wereldoorlog. Ze is bezig aan haar derde roman. Haar voorbeeldauteurs zijn Santa Montefiore, Corina Bomann, Lucinda Riley en auteurs van Nederlandse bodem.

In Zomerzoet leren we Eva kennen. Eva woont in Nederland en heeft daar net een hele nare ervaring in de liefde achter de rug. Ze is er het hart van in en heeft het er met haar mama over, maar die begrijpt haar niet. Zij is er van overtuigd dat de liefde niet bestaat. Bij haar oma vindt ze wel begrip en deze komt zelfs met een fijn voorstel. Haar vriend, Nikolas, woont op Pilion, een Grieks schiereiland, en heeft daar een koffiebar aan het strand. Nikolas komt op bezoek bij oma en zoekt iemand om tijdens zijn afwezigheid op zijn huis te passen en in zijn koffiebar te werken.

Eva is blij met deze kans om even uit Nederland te kunnen ontsnappen en grijpt deze kans met beide handen. Eenmaal aangekomen, blijkt ze niet de enige gast. Ze krijgt gezelschap van de knappe Andreas en poes Lola, die net een nestje kittens heeft gekregen. En dan is er nog de mythe van “De verdwenen eenhoorn”. Een mythe over een centaur en een prinses. Over eeuwige liefde en een edelsteen genaamd “De verdwenen eenhoorn”. Kan Eva haar nare ervaring even vergeten? Zou de liefde toch bestaan? En wat met die mythe van “De verdwenen eenhoorn”? Dat lees je in Zomerzoet.

De cover van het boek kwam me in eerste instantie wat vreemd over. Pastelblauw en een roze spoor erdoor, een bikini en een blauwe schelp. Het oogde een beetje flets en weinig aantrekkelijk. Na het lezen ontdekte ik dat alle elementen in de cover bijdragen tot het verhaal, dus in dit geval moest ik mijn mening bijstellen en vind ik de vormgeving goed gekozen! Het ontwerp is van Annemieke Heller.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Eva. Nijland gebruikt korte zinnen, maar desondanks leest de novelle heel vlot. Ze beschrijft de omgeving en de personages voldoende zodat je, ondanks de slechts 99 bladzijden, toch een goed beeld hebt van Pilion, Eva en Andreas. Ik heb Pilion eens opgezocht en op de foto’s zie je effectief de mooiste baai die je je kunt voorstellen. Nijland heeft of zelf de reis al eens gemaakt, of ze heeft goed opzoekingswerk gedaan, want de omgeving en de toeristische attracties die ze beschrijft zijn het waard om zo in een toeristische brochure te staan.

Nijland hanteert een humoristische schrijfstijl vervlochten met romantiek en een vleugje erotiek. Zo is oma bijvoorbeeld niet zo braaf in haar taalgebruik:

“Maar hij heeft een goed hart. En hoewel hij niet zo’n trouwe man was en er momenten zijn geweest dat ik zijn kop er wel af wilde rukken, of zijn geslachtsdeel in de knoop wilde leggen…” (blz. 22)

Af en toe moest ik, als Vlaamse, wel wennen aan het typische Nederlandse taalgebruik.

“Wat mij betreft had hij ook de gebruiksaanwijzing van het tostiapparaat kunnen voorlezen, dan was ik net zo geboeid geweest.” (blz.28)

Ondanks bovenstaande werd ik niet echt in het verhaal gezogen. Pas naar het einde toe had ik het gevoel dat het op gang kwam. Misschien omdat dit het eerste deel van een reeks is? Het leek op het inleidende deel van een roman, het stukje waar je soms door moet om de personages en de gebeurtenissen te begrijpen. Doordat dit een novelle is, was de spanning van het meegenomen worden in een verhaal er pas op het einde en bleef ik op dat vlak wat op mijn honger zitten. Misschien dat deel 2, Glittersneeuw, dit goedmaakt?

Zomerzoet is een zonnige novelle die zin doet krijgen in zon, zee, strand, een koud drankje en wie weet, een vakantieliefde. Het is een romantische feelgood met een vleugje erotiek. Ideaal om te lezen op het strand van Pilion. Doordat het verhaal naar mijn gevoel pas op het einde vaart kreeg, geef ik deze novelle 3 zonnige sterren.

Ellen Boutsen

Genre: feelgood – novelle
ISBN: 9789464661736