‘Als de sterren fonkelen’ – Jet Nijland

ISBN: 9789047208679

Jet Nijland is in 1979 op de Veluwe geboren. Voor haar studie verhuisde ze naar de Randstad. Hier woont ze nu met haar man Jochem en kat Gijs. Jet houdt van lezen, koken, reizen en schrijven. In januari 2022 debuteerde ze met haar historische feelgood roman Zwaluwdans. Dit avontuur smaakte naar meer en in april van dit jaar verscheen haar tweede historische roman Als de sterren fonkelen.

De cover van Als de sterren fonkelen ziet er geweldig uit en laat duidelijk de twee tijden zien waarin het verhaal zich afspeelt. Enerzijds de oude sepia foto’s en anderzijds het camperbusje waarmee Liz haar reis maakt. De fonkelende sterrenhemel in het midden is de verbinding tussen beide tijden.

Op zijn sterfbed geeft de opa van Liz haar een geel boekje en een paar ansichtkaarten. Hij zegt erbij dat ze met dat boekje eindelijk alle antwoorden kan vinden. Tijdens zijn leven wilde hij niet vaak praten over wat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog meemaakte. Het boekje is een soort informatiebrochure met op de eerste bladzijde een foto van de stad Nordhausen. Ook staan er afbeeldingen in van mensen in een concentratiekamp. Liz krijgt kippenvel als ze de tekst ‘Ik was erbij‘ leest in het handschrift van haar opa. Ze wil de plaatsen bekijken waar haar opa geweest is en proberen te ontdekken wat er in die vreselijke periode gebeurd is. Ze vraagt vriend Tom, die een fascinatie voor geschiedenis heeft en goed Duits kan, om met haar mee te gaan. Met camperbusje Luna maken ze een rondreis en ontdekken ze veel over het verleden van opa Bram.

Bram heeft in 1942 een oproep ontvangen om in Duitsland te gaan werken voor de vijand. Hij heeft geen keus en moet zijn familie en zijn verloofde Saar achterlaten. In Keulen wordt hij gedwongen daken te repareren van beschoten huizen. Na een trieste gebeurtenis in Nederland wordt hij naar Nordhausen gestuurd. Hier zijn de leefomstandigheden nog vele malen erger en Bram ontmoet mensen uit concentratiekamp Dora. Dat raakt hem enorm. Zal de gedachte aan zijn lieve verloofde Saar hem helpen om alle verschrikkingen te overleven en zullen ze elkaar weer vinden na de oorlog?

‘… Op avonden zoals deze, als het helder is, kijkt ze graag naar de sterren en dan praat ze met Bram. Ze weet, als hij tenminste nog leeft, dat hij hetzelfde doet op de plek waar hij zich bevindt. De sterren verbinden hen met elkaar. Ze zijn het enige sprankje hoop in donkere tijden…’

In Als de sterren fonkelen spelen twee verhaallijnen. Ten eerste heb je de verhaallijn van Liz in de tegenwoordige tijd. Ze is een vrouw van dertig die nog in een studentenhuis woont. Ze weet niet zo goed wat ze wil in haar leven en worstelt met een trauma uit haar jeugd. Hierdoor durft ze geen relatie aan te gaan. Tom weet haar hart langzaam te ontdooien en de liefde aan te wakkeren. Mooi om te lezen dat ze zelfverzekerder wordt naarmate het verhaal vordert. Ten tweede is er de verhaallijn van Bram en Saar. Ze hebben afzonderlijke hoofdstukken waarin je leest wat zij meemaken. Ze zijn jong en net voor de oorlog verliefd geworden. Helaas moeten ze elkaar al snel loslaten en proberen te overleven in een verschrikkelijke tijd. De schrijfster weet de verhaallijnen op een prachtige manier te verweven tot een meeslepend geheel. Haar schrijfstijl is ook heel beeldend en prettig om te lezen. De hoofdstukken zijn niet te lang en door de regelmatige wisseling tussen Liz, Bram en Saar blijf je nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. Ik heb ze alle drie in mijn hart gesloten door de liefdevolle manier waarop Jet over hen schrijft.

Het bijzondere aan Als de sterren fonkelen is dat het verhaal gebaseerd is op de familiegeschiedenis van Jet Nijland. Tijdens de research voor het boek ging er een wereld voor haar open. De wereld van de dwangarbeiders. Wat haar opviel was dat er niet veel romans over geschreven zijn en dat er weinig waardering is voor deze groep mannen. Ze leefden onder vreselijke omstandigheden en kregen weinig erkenning als ze getraumatiseerd thuiskwamen. Jet heeft zich hier vaak boos om gemaakt en vond dat dit verhaal verteld moest worden. Ze wilde deze oorlogsslachtoffers een gezicht geven. Opdat we nooit vergeten en ons realiseren dat een oorlog geen winnaars heeft maar wel veel slachtoffers. Wat mij betreft is Jet hier helemaal in geslaagd met dit liefdesverhaal.

Jet is inmiddels al weer druk met nieuwe verhalen. In juni van dit jaar verschijnt het eerste deel van de Pilion trilogie: Zomerzoet. In juli kun je Vlinders bij de wijn lezen. Dit verhaal heeft ze met Marieke Douwes Fransz geschreven voor de bundel Slipperdagen & Zomerjurken. Ondertussen schrijft ze ook aan haar derde historische roman. Dit verhaal zal zich afspelen in het achttiende-eeuwse Schotland. Persoonlijk kijk ik erg uit naar dit boek omdat Schotland één van mijn favoriete vakantielanden is.

Als de sterren fonkelen is een indrukwekkend en hartverwarmend boek. Het is een verhaal over verlies maar vooral ook over moed, hoop en liefde. Jet Nijland heeft er een geweldig geheel van gemaakt. Ik heb er van de eerste tot de laatste bladzijde van genoten en geef het boek met alle liefde vijf sterren.

Sandra

Genre: historische roman
Uitgeverij: Loft Books