‘De lelievallei’ – Tracy Rees

ISBN: 9789401619264

Tracy Rees wordt weleens vergeleken met niemand minder dan Lucinda Riley. Ze schrijft historische romans waarin sterke vrouwelijke personages de hoofdrol krijgen. Ik werd aangenaam verrast door haar roman Het geheim van Silvermoor en keek dan ook uit naar het volgende werk van deze auteur.

1897, Rowena Blythe lijkt een luxe leventje te leiden. Ze is uiterst knap, bijna vierentwintig jaar en vooral rijk. Maar ze leeft onder het juk van haar ouders, bij wie alles perfect moet zijn. Zij verwachten dan ook dat zij zich binnenkort verlooft met een geschikte kandidaat. Hoe Rowena zich hierbij voelt is van weinig belang voor hen. Maar dan wordt ze halsoverkop verliefd op Bartek, de assistent van de schilder die haar verjaardagsportret schildert.
Pansy is huishoudster bij de Blythes, maar heeft veel meer in haar mars. Haar moeder wijst haar hierop en vraagt of ze wil nadenken over het leven en wat ze wenst te bereiken.
Voor beide meiden breekt er een andere periode aan, eentje waarbij ze volwassen worden en een andere kijk op het leven krijgen. Vooral wanneer hun wegen zich onverwacht kruisen.

Net als in het vorige werk van de auteur komt het contrast tussen de verschillende sociale klassen weer goed aan bod. Doordat ze het verhaal vertelt vanuit twee sterke perspectieven: de rijke Rowena, en de dienstmeid Pansy. Ook legt ze de nadruk erop dat wie rijk is niet persé ook gelukkig is en de nodige vrijheid geniet. Leuk detail in het verhaal wordt verteld via het personage Hipolito, een winkelbediende met een donkere huidstint. Op deze manier haalt de auteur het thema van rassenonderscheid in de 19de eeuw aan.

Hoewel ik opnieuw genoten heb van de mooie, beeldende schrijfstijl van de auteur, waarbij het lijkt alsof je zelf in de 19de eeuw bevindt, kon het verhaal mij deze keer minder boeien. De omgeving wordt krachtig in beeld gebracht, met veel oog voor detail, zoals de vele bloemen en hun symbolische betekenis die omschreven worden. Doch had ik het gevoel dat het verhaal wat afgeraffeld werd. De personages waren zeer typerend, zoals Rowena’s beste vriendin Verity, haar ouders, Bartek, … en daardoor ook voorspelbaar en weinig origineel. Voordat ik het gelezen had, wist ik steeds hoe het verder zou lopen. Het verhaal kon mij dan ook niet echt boeien.
Olive leek op Bertha Russel uit de tv-serie Gilded Age, één van mijn favoriete personages, maar ik was wat teleurgesteld dat de auteur niet meer uit haar haalde. Er zat geen felheid en sterkte in haar, ze leek wat vlak, hoewel het een zeer vooruitstrevende vrouw is. Het onderwerp van hoe zij als alleenstaande vrouw een kindje adopteerde had veel meer uitgewerkt mogen zijn waardoor het meer in de schijnwerpers zou komen te staan. Nu verdwijnt het op de achtergrond, wat mij een gemiste kans lijkt.
Nu ben ik misschien wel zeer kritisch, maar de boeken van deze auteur volgen elkaar in een snel tempo op en het zou misschien beter zijn iets minder snel te schrijven en met een betere uitwerking? Want Tracy Rees heeft potentie: een mooie, beeldende schrijfstijl in combinatie van interessante thema’s. Een diepgaande uitwerking zou dit verhaal al naar een ander niveau brengen en een hogere score opleveren.

Na het lezen van Het geheim van Silvermoor weet ik dat Tracy Rees meer kan en beter. Ik was dan ook teleurgesteld in De lelievallei. Het verhaal was voorspelbaar en doorzichtig. Gelukkig maakte de schrijfstijl van de auteur veel goed. Ik blijf toch hangen op 2.5 ster.

Uitgever: Xander
ISBN: 9789401619264
Aantal pagina’s : 431