‘De gevaarlijke strijd’ – Marjo de Vroed

ISBN: 9789464661408

Nu het avontuur met de graaf erop zit, probeert Rowin de draad weer op te pakken. Ze merkt wel dat haar oudtante Aintin zich raar en afstandelijk gedraagt. Dan duikt er een man in een zwarte mantel op. Nieuwe visioenen bieden zich aan, waarin de wolven naar het kerkhof terugkeren. Rowin ontdekt dat haar familie een geheim heeft waar zij niets van wist, maar waarin ze wel betrokken is. Tegen haar wil wordt ze opnieuw meegetrokken in een gevaarlijke machtsstrijd, en komt de veiligheid van het kerkhof opnieuw in het gedrang.

De gevaarlijke strijd is het spannende en magische tweede boek in de trilogie rond het personage Rowin. Het is daarmee het vervolg op het eerste deel Het donkere visioen. Marjo de Vroed schreef eerder de spannende detectiveserie De Bosdorp Brigade.

De prachtige cover springt direct in het oog. De link met het vorige boek is gemakkelijk te leggen, want beide vertonen eenzelfde geheimzinnige sfeer. Ook nu weer heeft elk hoofdstuk eenzelfde bijpassende illustratie, wat de griezelige setting alleen maar ten goede komt. Het is absoluut aan te raden om eerste Het donkere visioen te lezen vooraleer in De gevaarlijke strijd te starten. Dit tweede boek begint namelijk met een korte terugblik op het eerste deel. Erg handig wanneer het al even geleden is wanneer je het vorige boek las, maar voor wie dit nog niet deed, ziet onmiddellijk een groot deel van de spanning en het mysterie tenietgaan.

Er zitten slechts enkele dagen tussen het einde van het vorige boek en de start van dit verhaal. Rowin heeft dan net het Kwaad bestreden. Er staat echter alweer een nieuwe duistere figuur klaar om het haar moeilijk te maken: de man met de zwarte mantel. De spanning is daardoor al vanaf het allereerste hoofdstuk te snijden. Je wil weten wat hij van plan is en daardoor kun je als lezer het boek amper wegleggen. De originele plot bevat enkele verrassingen, maar is tevens op sommige momenten een tikkeltje voorspelbaar. Het hoogtepunt ligt op het einde van het verhaal dat met een heuse cliffhanger dit tweede deel afsluit. Het is nog niet gedaan!

Ook nu weer staat het personage Rowin centraal. Omdat je reeds met haar kennismaakte, lukt het deze keer veel sneller je in haar magische leefwereld in te leven. Je ziet haar ook groeien na al hetgeen ze heeft meegemaakt. Toch blijft ze nog steeds het lieve, dappere en enigszins eigenwijze meisje waarvoor je veel sympathie voelt. En waar de jeugdige lezertjes zich zeker mee kunnen identificeren. Maar ook de duistere figuur met de zwarte mantel neemt als tegenspeler een belangrijke plek in het verhaal.

Marjo de Vroed heeft een levendige en beeldende schrijfstijl, waarmee ze haar lezers zonder enige moeite meeneemt in dit fantasierijke verhaal. Hoewel het boek boordevol spanning en griezelige momenten zit, is het zo geschreven dat het perfect toegankelijk is voor kinderen vanaf negen à tien jaar. Het wordt nergens té. De korte hoofdstukken en het grote lettertype zorgen dan weer voor een lekker hoog leestempo.

De gevaarlijke strijd is een heerlijk magisch jeugdboek dat boeit van begin tot einde. Een griezelig verhaal waarin de jeugd zeker zal opgaan. Het donkere visioen heeft de lat hoog gelegd, en dit tweede deel doet hier amper voor onder. Het is in zijn geheel ietsje minder verrassend, al zal de jeugd dit denk ik niet zo aanvoelen. Het einde van De gevaarlijke strijd maakt me alvast heel nieuwsgierig naar het derde en laatste deel van de trilogie. 3,5 magische sterren.

Genre: fictie 10-12 jaar
ISBN: 9789464661408
Aantal pagina’s: 190