‘Edwards keuze’ – Marijke Vos

ISBN: 9789402768213

Marijke Vos is vooral bekend van haar feelgood boeken. Naast auteur is ze ook werkzaam als vertaler en schrijfcoach. Samen met vier ander Nederlandse feelgoodauteurs vormt ze de Feelgoodfive: Gillian King, Vannessa Thuyns, Susan Muskee, Marijke Vos en Lisette Jonkman. Edwards keuze is het eerste deel van de Ridgewood Hall trilogie. Deze serie is eerder als e-book verschenen, maar ligt vanaf 7 juni als paperback in de winkel. Met deze trilogie heeft ze haar eerste historische feelgoodromans geschreven.

In 1904 weet Edward Bellamy, als oudste zoon van de graaf van Ridgewood, dat zijn toekomst al door zijn vader is uitgestippeld. Hij zal trouwen met Guinevere Parker, de mooie dochter van een succesvol zakenman, om uiteindelijk zijn vader op te volgen als graaf en daarmee het landgoed en alle bijbehorende privileges overnemen. Na de komst van het Schotse dienstmeisje Gillian weet Edward niet meer of hij zijn hart moet volgen of zijn plicht moet vervullen

Ruim honderd jaar later ontvangt Flora een boek dat haar pas overleden moeder haar heeft nagelaten. Het oude boek heet An iron will en is geschreven door C.M. Andrews. Binnen in het boek staat een boodschap aan Lily van oma Elizabeth en vindt ze een brief van ene Edward aan zijn broer Daniël. Geïntrigeerd door deze brief en haar eigen familiegeschiedenis besluit ze om naar Edinburgh te gaan om het recente verlies van haar moeder en haar stukgelopen relatie te ontvluchten.

Het verhaal wordt geschreven vanuit verschillende personages in het heden en het verleden. Per periode zijn er meerdere korte hoofdstukken die op een originele manier in elkaar overgaan. Je leert vooral Edward en Flora steeds beter kennen. Ze hebben het allebei niet makkelijk gehad en van alles meegemaakt. Je leeft met ze mee en je hoopt vooral dat ze het geluk zullen vinden.

“Ze zeggen dat verdriet slijt, maar dat is niet zo. Het vindt misschien zijn plek en je vindt een manier om verder te leven, maar het verdriet blijft altijd.”

Door de beeldende schrijfstijl is het Marijke Vos gelukt om je naar zowel het heden als het verleden mee te nemen. Je bent op Ridgewood Hall aanwezig in het begin van de twintigste eeuw. Je maakt kennis met de bullebak van een vader en de broers van Edward. Op het sterfbed heeft hij zijn moeder beloofd om er voor Daniël en James te zijn en voor ze te zorgen. Maar ook neemt ze je mee naar nieuwe uitvindingen zoals de automobiel. Tijdens het verblijf van Flora in Edinburgh is de stad zo beschreven dat je met haar meegaat als ze door de stad wandelt en bezienswaardigheden bezoekt. Dit gevoel wordt nog meer versterkt door het gebruik van Schotse woorden. Geregeld kom je de uitdrukking ‘Dinna Fash’ tegen dat ze veel betekent als ‘Maak je niet druk’.

Edwards keuze heeft een interessante verhaallijn waarbij wat zwaardere onderwerpen niet geschuwd worden, maar ook de humor ontbreekt zeker niet. Het voordeel van een trilogie is dat er nog twee boeken zijn zodat je lekker verder kan genieten en je je nieuwsgierigheid naar de twee jongere broers, James en Daniël, kan bevredigen. Ik ben benieuwd wat hun verhaal is en hoe hun leven verloopt.
Ik heb van dit boek genoten; je waant je het ene moment in Downton Abbey en het andere moment loop je in het hedendaagse Edinburgh dat door de oude gebouwen ook weer een connectie heeft met vroegere tijden. Ik waardeer Edwards keuze met 4 sterren.

Boeken-cast

Genre: historische feelgoodroman
Uitgeverij: HarperCollins Holland