‘Glittersneeuw’ – Jet Nijland

ISBN: 9789464661569

Jet Nijland houdt van lezen, koken en reizen en deze laatste is haar inspiratiebron voor haar verhalen. Jet schreef eerder al kortverhalen. Deze verschenen onder andere in Slipperdagen en zomerjurken (een schrijfwedstrijd met verhalen uit Nederland), Beachclub Valentijn (een verzameling kortverhalen over de liefde) en Lentekriebels. Glittersneeuw is de tweede novelle in de Pilion-serie. In juni 2023 verscheen het eerste deel, Zomerzoet. In februari 2024 zal Bloesemdroom verschijnen, de derde novelle in deze serie.

Opgelet! Indien je de serie graag in volgorde leest, zou ik eerst Zomerzoet lezen, vooraleer je verder leest in deze recensie.

In Glittersneeuw ligt de zomer al lang achter Eva en Andreas, maar nu is het eindelijk zo ver, Eva gaat samen met haar oma terug naar Pilion. Ze gaan er de maand december doorbrengen met hun geliefden. Eva kan niet wachten om Andreas terug in haar armen te sluiten, maar waarom verschijnen er op sociale media ineens foto’s van Andreas met zijn hand op de heup van zijn ex, Cassandra? Eenmaal aangekomen in Athene, blijkt Andreas ook geen tijd te hebben om haar te komen halen en moet ze noodgedwongen overnachten in een hotel. Wat is er belangrijker dan elkaar na maanden eindelijk terugzien? En dan is er ook nog Cassandra. Zij organiseert een zoektocht naar Ono, de ezel van de Kerststal van het dorp, die verdwenen is. Waarom organiseert een influencer een zoektocht naar een ezel? En wat verbergt Andreas voor Eva? Dat ontdek je in de novelle Glittersneeuw.

De cover van het boek is in dezelfde stijl opgebouwd als bij Zomerzoet, met dezelfde pasteltinten en het roze glitterspoor erdoorheen. In de tekening zitten ook deze keer knipogen naar het verhaal. Omdat ik het eerste deel al gelezen had, ging ik voor ik begon te lezen al eens kijken welke voorwerpen deze keer van belang zouden zijn voor het verhaal. Spannend! Ik vind het mooi dat de delen op deze manier ook grafisch bij elkaar horen. Het ontwerp is opnieuw van Annemieke Heller.

Voor Glittersneeuw heeft Jet Nijland ervoor gekozen om te werken met langere delen in plaats van hoofdstukken. Elk deel wordt verteld vanuit een ander personage. Dat maakt dat ze op een vrij eenvoudige manier toch veel informatie weet te delen over deze personages en hun gedragingen, waardoor je hen ondanks het beperkt aantal bladzijden toch goed leert kennen.

Jet Nijland start Glittersneeuw met een korte samenvatting van Zomerzoet. Ik vind dit persoonlijk een meerwaarde en dit om 2 redenen; Er zit toch wel wat tijd tussen Zomerzoet en Glittersneeuw, en het maakt dat je de novelles perfect los van elkaar kunt lezen. Ook deze keer heeft Nijland ervoor gekozen om te werken met een mythe die leeft op het eiland. Deze keer gaat die mythe over ‘De ezel van het omgekeerde lot’. In tegenstelling tot Zomerzoet begint Glittersneeuw met veel vragen en emoties, wat maakt dat je onmiddellijk in het verhaal zit. Je leert Pilion in dit deel ook weer wat beter kennen. Glittersneeuw heeft een open einde dat verwijst naar deel 3, Bloesemdroom.

Het thema van de influencer die gaat voor het perfecte uiterlijk en de perfecte foto komt in dit deel, via Cassandra, uitgebreid aan bod, waardoor Nijland laat zien dat ze wel mee is met wat er in de maatschappij leeft. Dit maakt het verhaal aantrekkelijk voor lezers van elke leeftijd. Nijland schrijft op een humoristische manier, waardoor je meermaals moet lachen. Het stuntelige van Eva doet je meermaals je handen voor je gezicht slaan en haar erotische beschrijvingen doen je menigmaal blozen.

Glittersneeuw gaat over de ontdekking van de warmte en verbondenheid van vriendschap en liefde. Over het laten zakken van je masker of filter en je echte ik tonen. Over dierenleed en dierenliefde. En dit alles overgoten met dwarrelende glittersneeuw en een fijne portie feelgood. Daarom krijgt deze novelle van mij 3,5 besneeuwde sterren. Ik kijk alvast uit naar Bloesemdroom, om te weten hoe het verder gaat met Eva, Andreas, Cassandra en oma.

Ellen Boutsen

Genre: feelgood – novelle
ISBN: 9789464661569