‘Hopeloos verliefd in het kersthotel’ – Denise Meijer

ISBN: 9789047208051

Daphne wordt door haar oud-werkgever gevraagd om weer mee te spelen in het historisch kerststuk, omdat het anders in het water dreigt te vallen. Hoewel ze er vorige keer zo van genoten heeft, weet ze dat haar vriend Ben heel graag de kerstdagen met haar door wil brengen. Het lijkt er zelfs op dat hij haar die ene speciale vraag wil stellen. Ze treft het ook enorm met hem. Hij is leuk én bulkt van het geld. Alles wat ze wil, kan ze van hem krijgen. Maar is dat een garantie voor geluk in de liefde?

Hopeloos verliefd in het kersthotel is een heerlijk vlot geschreven verhaal dat je moeiteloos meetrekt in het leven van de sympathieke hoofdpersoon Daphne. De schrijfstijl kenmerkt zich door korte, vlotte zinnen die het lezen aangenaam maken. De vertelling vanuit Daphnes perspectief geeft het verhaal een levendige en persoonlijke touch. Hoewel sommige korte stukken vertellend omschreven worden (vooral in het begin), is dat totaal geen nadeel aangezien je echt in haar belevingswereld wordt getrokken.

De nieuwsgierigheid wordt meteen gewekt door de suggestie dat Ben iets speciaals van plan is tijdens de kerstperiode. Ook een gebeurtenis uit Daphnes verleden, die voor de lezer nog onbekend is, dringt er bijna op aan om snel verder te lezen, zodat je zo snel mogelijk ontdekt wat er in het verleden is gebeurd. Het beïnvloedt namelijk nog steeds haar doen en laten.

De karaktereigenschappen van de hoofdpersonages worden treffend geïntroduceerd. Daphne als sloddervos die alles kwijtraakt, en Ben als geduldige en vrijgevige partner. Gaandeweg het verhaal zie je, vooral bij Daphne, haar chaotische trekjes minder terug. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit zo plotseling verdwenen kan zijn. Gelukkig is verder de groei in ontwikkeling prima uitgewerkt en zijn de personages geloofwaardig neergezet.

Het amusante aspect van Daphnes verzinsels en de komische misverstanden tussen haar en Ben zorgen voor de nodige lachmomenten, net als de schending van de huisregels in Bens afwezigheid. Dit zal vast en zeker herkenbaarheid oproepen bij sommige lezers. De overdrijvende toon die Daphne soms aanslaat, vooral wanneer het haar kat Odin betreft, voegt een heerlijk humoristisch element toe aan het verhaal. Het avontuur met de kattenbrokken is een leuke toevoeging die de lezer ongetwijfeld een glimlach zal ontlokken. Hierdoor is het onmogelijk geworden om naar het betreffende voorwerp te kijken zonder aan deze situatie te denken.

De omgeving wordt uitstekend omschreven, waarbij de sfeer en geuren bijna tastbaar worden voor de lezer. Vooral de voorbereidingen en het daadwerkelijke historisch kerststuk brengen een warme, gezellige kerststemming met zich mee. Het feit dat hiermee ook een stukje geschiedenis over het kersthotel wordt verweven in het verhaal, geeft het geheel meer diepgang en voegt een interessant element toe aan het plot.

De schrijfster slaagt erin een boodschap over te brengen dat materiële voorspoed niet altijd garant staat voor echt geluk en belicht ook onderwerpen als het vinden van de juiste baan en durven kiezen voor een niet-alledaags pad. Hopeloos verliefd in het kersthotel is een aanrader voor lezers die houden van een lichtvoetig, humoristisch verhaal met een vleugje kerstmagie. Het boek krijgt van mij 4,5 ster!

Uitgever: Loft Books
ISBN: 9789047208051
Uitvoering: ebook