‘Een weerspannige kerst’ – Inge Sleegers

ISBN: 9789464945157

Als ik naar het plaatje kijk van de kaft zie ik een chalet in de sneeuw en op de voorgrond luid en duidelijk een vrouw met cadeautjes in haar armen die erg boos kijkt. Weerspannig lijkt me haast een understatement.
Inge Sleegers is een Young Adult-auteur. Ze heeft een eigen website waarop ze haar korte verhalen, teaser van haar boek en blog artikelen plaatst. Haar eerste boek De kilte van een zomernacht verscheen in 2019.
Het boek heeft het concept van de zogenaamde tussendoortjes van de Verhalenfabriek overgenomen. Een kort verhaal dat leest als een tijdschrift.

Het verhaal draait om Eva. Sinds het overlijden van haar vader is ze erg beschermend naar haar moeder toe. Sinds haar puberteit weigert Eva een nieuwe man aan de zijde van haar moeder te accepteren. Het lijkt normaal puber gedrag. Na een zoveelste teleurstellende ervaring hebben Eva en haar moeder een pact gesloten, geen nieuwe man die tussen haar en haar moeder in komt. Tot Eva, inmiddels volwassen en happy single, een uitnodiging van haar moeder krijgt om kerst te komen vieren met haar moeder en haar nieuwe vriend in zijn skichalet in Oostenrijk. Zal Eva haar weerspannige pubergedrag opzij kunnen zetten? Dat lees je in deze feelgood novelle.

Het verhaal heeft alle aspecten van een feelgood:voorspelbaarheid, romantiek en is vlot te lezen. Daar blijft het dan ook bij. Voor mij persoonlijk was de voorspelbaarheid te groot en het verhaal te plat, te veel clichés. Zoals de witte kerst met de familie in een chalet in Oostenrijk. Maar als je een feelgoodverhaal zoekt om even te ontspannen tijdens de kerstdrukte, bijvoorbeeld voordat de gasten komen, heb je hier een goed verhaal te pakken dat je in een uurtje kan uitlezen. Ik denk dat dit verhaal een groot publiek zal aanspreken maar dit is voor mij geen verhaal om in te verdwijnen en alles te vergeten. Ik geef het verhaal dan ook 2,5 ster.

Genre: Feelgood
ISBN: 9789464945157
Uitgave: december 2023