De avonturen van Amina-al-Sirafi – Shannon Chakraborty

ISBN: 9789022598726

Shannon (S.A.) Chakraborty is een New York Times bestsellerauteur die in Nederland bekend is geworden met de Daevabad trilogie, waarvan De Bronzen Stad het eerste deel is. Chakraborty is bekeerd tot de islam en dat geloof speelt ook een grote rol in haar boeken.

Amina-al-Sirafi is een van de beruchtste piraten die jarenlang de Indische Oceaan bevaren heeft. Ze heeft aanvaringen met schurken, kooplui, demonen en meerdere echtgenoten overleefd. Nu wordt het tijd om rustig aan te doen en zich terug te trekken op het platteland met haar dochter en moeder.

De rust is van korte duur als de moeder van een voormalig bemanningslid voor de deur staat en haar vraagt om haar ontvoerde kleindochter op te sporen. Niet alleen het enorme hoge geldbedrag dat de vrouw aanbiedt spreekt Amina aan, maar ook het feit dat ze weer herenigd wordt met haar geliefde schip Marwati en dat ze iets goed kan doen voor een oude vriend. Nog één keer kans op glorie en de mogelijkheid om legendarisch te worden. Het avontuur blijkt anders te lopen omdat er meer achter de klus zat dan haar werd verteld. Ze loopt het risico om haar leven of haar ziel te verliezen.

De schrijfstijl van Chakraborty is prachtig beschrijvend en zorgt dat de bestaande en de fictieve wereld mooi in elkaar overgaan. Je gaat echt met Amina en haar bemanning mee op reis. Je ziet niet alleen de zeeën, steden, landschappen en natuur voor je geestesoog verschijnen, maar je ruikt ook de bijbehorende geuren. De uitgebreide variatie van fantasyfiguren die in het verhaal opduiken komen tot leven en het is fijn dat het boek een landkaart bevat zodat je de reis kan volgen.
Maar het meest fantastische is de ongewone, maar o zo stoere hoofdpersoon. Amina-al-Sirafi is een vrouw op middelbare leeftijd met een dochter van tien, vijf ex-echtgenoten en een slechte knie. Ze is een groot kapitein die geliefd is bij haar, ook niet meer zo jonge, bemanning en gevreesd wordt door ieder ander.

Het is mooi hoe de cultuur van het Midden-Oosten en de islam en haar gebruiken subtiel in het verhaal worden verwerkt waardoor je hiervan iets opsteekt. In het nawoord geeft ze goed weer hoe dit boek tot stand is gekomen en welke research ze allemaal heeft gedaan.

Is er dan niets aan te merken op dit boek? Ja, een kleine aantekening. Het verhaal begint nogal traag; het duurt een tijdje voor de vaart en spanning erin komt. Het boek is dan ook erg dik; 472 blz in een klein lettertype. En een heel klein minpuntje is dat in de woordenlijst achter in het boek slechts enkele van de in het boek gebruikte Arabische woorden zijn terug te vinden.

Maar verder is er niets aan te merken op De avonturen van Amina-al-Sirafi. Niet alleen is de schrijfstijl van Chakraborty beschrijvend, maar ook de humor wordt niet geschuwd in deze Sinbad meets Pirates of the Caribbean. Zoals de rug het al aangeeft “Je hebt een groots avontuur voor de boeg” Het prachtig beeldend beschreven verhaal heeft een bad ass hoofdpersoon die je wel in je armen moet sluiten en je meeneemt op fantastische avonturen. Ik waardeer dit boek met 4,5 sterren.

Boeken-cast

Genre: fantasy
ISBN: 9789022598726