‘Drie dagen in augustus’ – Anne Stern

ISBN: 9789026363702

Na het lezen van Schaduw en licht, het eerste deel van de Fräulein Gold serie werd ik fan van het werk van Anne Stern. Zij is een Berlijnse historicus, die houdt van haar vak en dit merk je aan haar romans. Historische feiten zal ze steeds op een mooie manier in de schijnwerpers zetten, en Berlijn zal ze vaak als setting gebruiken. In afwachting van de vertaling van het tweede deel over Fräulein Gold die in februari 2024 uitkomt, verscheen Drie dagen in augustus die ons meevoert naar één van Berlijns populairste lanen: Unter den Linden.

In 1936, tijdens het interbellum, vinden de Olympische Spelen plaats in de Duitse hoofdstad Berlijn. Toeristen van overal uit Europa komen naar de Spelen kijken. Terwijl de nazi’s van de gelegenheid gebruikmaken om extra propaganda te maken voor de nationaalsocialistische ideologie. De chocolaterie Sawade, gelegen in Unter den Linden floreert tijdens deze dagen, hoewel het steeds moeilijker wordt om aan de gegeerde cacao te raken. Elfie is er werkzaam en probeert samen met haar chef patissier monsieur Gérard een bijzondere bonbon te creëren voor kerst. Wanneer ze madame Comte ontmoet ontdekt ze het verhaal achter deze fascinerende bonbon. Iedereen in Unter den Linden lijkt een bijzonder verhaal te hebben zoals de Joodse boekhandelaar Franz dhr El Hamady de café uitbater, … .

Drie dagen in augustus is een bijzondere, veelgelaagde roman, waarin de personages in de spotlight staan en het verhaal zelf op de achtergrond langzaamaan vervaagt. Geleidelijk aan leer je alle personages kennen. Zo is er de excentrieke Elfie, die houdt van orde en structuur. Haar routinematige job in de chocolaterie bevalt haar en brengt haar tot rust. Bovendien heeft ze niet zo een gemakkelijke jeugd gekend en door recente gebeurtenissen komen er een aantal herinneringen naar boven. Via haar leren we de andere bewoners van Unter den Linden kennen, elk met hun eigen verhaal. De personages werden met veel liefde neergezet door Anne Stern en als lezer zal je hen allemaal koesteren en in je hart opslaan.

De echte protagonist van Drie dagen in augustus is echter geen personage, maar Unter den Linden, de bekendste laan van Berlijn. Hier bevinden zich enkele van de belangrijkste toeristische bezienswaardigheden zoals de Brandenburger Tor, Pariser Platz, DZ Bank, … . Oorspronkelijk was het de praalweg van Duitse keizers en Pruisische koningen en tijdens het interbellum was het een commercieel centrum met winkels en cafés. Anne Stern heeft uitvoerig research gedaan over deze laan en dit op een speciale manier weten in beeld te brengen. Het boek bevat verschillende korte hoofdstukken die zich afspelen tijdens drie dagen in augustus 1936, dit telkens vanuit een ander perspectief. Hierbij komen niet enkel de bewoners van de beroemde laan aan het woord, maar ook Unter den Linden zelf zal vertellen over zijn ervaringen en gevoelens.

De chocolaterie Sawade, waar Elfie werkt, is gebaseerd op een bestaande zaak in Berlijn. Tijdens haar onderzoek voor een ander boek vond de auteur Sawadees interessante verhaal. Voor wie tijdens het lezen wat extra achtergrond informatie wenst, kan steeds even kijken op hun website https://sawade.berlin/en/ .

Drie dagen in augustus brengt zijn lezers in vervoering en zorgt bovendien ook dat heel wat gevoelens naar boven komen zoals liefde, verdriet, heimwee, verraad, … . Hierdoor is het geen boek dat je snel even tussendoor leest. Je neemt er best je tijd voor en laat het tussen de verschillende hoofdstukken even bezinken. Het interbellum is een onzekere periode en de personages zijn zoekende naar een bepaalde houvast. Bovendien hebben zeook schrik dat er opnieuw oorlog komt. Dit alles weet je als lezer te raken, doordat de auteur dit op een sterke manier in beeld weet te brengen. Vooral de onzekerheid die toen leefde heeft mij geraakt.

Drie dagen in augustus is een krachtige roman, waarbij het doen en laten van de personages in de kijker staat en niet het verhaal zelf. Ik kijk alvast uit naar het volgende werk van Anne Stern. 4 sterren

Genre: roman                                                                                                                                                                                                                        Uitgever: Ambo/Anthos                                                                                                                                                                                                            ISBN: 9789026363702                                                                                                                                                                                                        Uitvoering: paperback                                                                                                                                                                                                              Aantal pagina’s :319                                                                                                                                                                                                             Uitgave:  september 2023

Met dank aan Uitgeverij Ambo/Anthos voor dit recensie-exemplaar in ruil voor deze eerlijke recensie.