‘Schaduw en licht’ – Anne Stern

ISBN: 9789022599846

Anne Stern is geboren en getogen in Berlijn waar ze ook Germanistiek en literatuur studeerde. Ze publiceerde reeds meerdere historische romans. Bovendien kwamen verscheidene boeken van de verhalenreeks over ‘Fräulein Gold’ in de Duitse bestsellerlijsten te staan. Deze reeks gaat over de vroedvrouw Hulda tijdens het interbellum in Berlijn. Ik vind dit een bijzonder intrigerende periode en was dan ook enorm benieuwd naar de avonturen van mevrouw Gold.

1922, Berlijn likt net als de rest van Duitsland zijn oorlogswonden. Er is steeds meer armoede en de kloof tussen arm en rijk wordt bovendien steeds groter. Mensen kunnen zich steeds vaker geen dak meer boven hun hoofd veroorloven en de situatie wordt met de dag erger. De republiek is jong maar heeft nog met veel problemen te kampen. In deze periode probeert Hulda het hoofd boven water te houden als vroedvrouw. Via haar huisbezoeken ontmoet ze mensen uit alle sociale klassen en ze is zeer betrokken met het lot van haar patiënten.

In één van de armere wijken van Berlijn, Bülowbogen, komt Rita om het leven. De autoriteiten denken dat ze zelfmoord pleegde door van de brug het kanaal in te springen, terwijl ze niet kan zwemmen. De norse rechercheur Karl North wordt op de zaak gezet, maar hij gelooft niet dat het een suïcide daad was. Wanneer Hulda via Lilo Schmidt, die net bevallen is, het verhaal van Rita’s dood hoort, laat het haar niet meer los en begint ze haar eigen onderzoek. Steeds vaker kruist haar pad deze van Karl North en is ze hem een stapje te snel af. Maar dan wordt ook Hulda bedreigd omdat ze te dicht bij de waarheid komt.

Wat een pageturner! Ik ben doorheen dit boek gevlogen, eenmaal ik begonnen was kon ik het niet meer neerleggen. Niet alleen is het een fascinerend verhaal, de auteur heeft bovendien een fantastische pen waardoor je in het verhaal gezogen wordt vanaf de eerste pagina.

Anne Stern heeft een interessante schrijfstijl waarbij ze beeldend haar verhaal verteld. De straten van Berlijn komen tot leven vermengd met de toenmalige (politieke) atmosfeer. De auteur mixt fictie met geschiedenis op een uiterst knappe manier. Via haar personages brengt ze de vele politieke spanningen binnen de nieuwe republiek op een weloverwogen manier in beeld. Anne Stern heeft duidelijk een heel grote kennis over het interbellum en Berlijn. Het is een complexe periode en toch slaagt ze erin om dit op een duidelijke manier in haar verhaal te verwerken. Ik hing figuurlijk aan haar lippen.

Hiernaast is het verhaal van Hulda Gold uiterst boeiend! Ze is een excentrieke, sterke vrouw, omdat ze wat afwijkt van de toenmalige normen en waarden. Bovendien is ze niet op haar mondje gevallen en kan ze heel goed haar mannetje staan. Ze lijkt wel Karl North’s tegenpool en toch trekken beide personages elkaar aan wat het nog interessanter maakt. Naast beide protagonisten doen ook enkele andere karakteristieke personages mee zoals Hulda’s hospita. Naast de politieke perikelen laat Anne Stern ook nog andere problematieken aan bod komen in haar verhaal zoals hoe men toen omging met psychiatrische patiënten (hoe die vaak medisch mishandeld werden), de Spaanse griep die na WOI heel wat slachtoffers maakte, de verschillende medische testen die men uitvoerde op getraumatiseerde soldaten, … Over sommige thema’s en wantoestanden had ik al gehoord, andere waren volledig nieuw. De cover van het boek vind ik beter bij het verhaal passen dan de originele bij de Duitse versie. Het toont de straten van Berlijn en geeft de lezers nog een beter tijdsbeeld van Anne Sterns verhaal.

Schaduw en licht stond niet voor niets lange tijd in de Duitse bestsellerlijsten. Het is een krachtig verhaal, met veel diepgang en bovendien op een knappe manier geschreven. 5 STERREN!

ISBN: 9789022599846
Aantal pagina’s :301