‘Vlak onder de maretak’ – Eveline Heijnen

ISBN: 9789047209874

Loft Books is een uitgeverij van e-books en audioboeken. Eveline Heijnen heeft al meerdere korte verhalen geschreven met bijzonder creatieve titels als: on(der)wijs druk, ik vrouw van jou, ik vink jou leuk. De cover toont een artprint met twee mensen die in een defensieve houding onder de, hoe kan het ook anders, mistletoe staan. Achter hen zie je een immense trap en die geeft de setting van het verhaal weer. De titel en de cover geven aan dat het om een kerstverhaal gaat.

Zoals je op de cover kan zien, is het een enemy-to-lover verhaal. De rijke Bodhi die niets moet hebben van de dochter van zijn toekomstige stiefmoeder, die hij een golddigger vindt, tegenover Sara die baalt. Niet omdat haar moeder wéér, voor de zoveelste keer, gaat trouwen maar omdat die trouwerij een heel weekend, het kerstweekend wel te verstaan, in beslag gaat nemen. Alsof het al niet erg genoeg is, blijkt bij aankomst in het enorme landhuis dat ze een kamer moet delen met haar aanstaande stiefbroer Bodhi. Vanaf het moment dat ze bij de feest locatie arriveert, is het eigenlijk al gelijk hommeles tussen Sara en Bodhi. Totdat ze elkaar onder de maretak treffen, maar of dat zorgt voor een wapenstilstand moet nog blijken.

De schrijfstijl van Heijnen is vlot en humoristisch. Wat bijvoorbeeld een leuk gegeven is, is dat de beste vriendin van Sara schrijfster is en dat dit ook een rol speelt in het verhaal. Uiteraard is het een feelgood en weet je dat de vijandigheid op een gegeven moment omslaat en het toch goed komt. Of toch niet!? Het verhaal stevende op een onverwacht einde af, wat ik enorm kon waarderen, maar toch weer een andere wending kreeg, die ondanks het cliché, wel een originele insteek heeft.

Het “probleem” met korte verhalen vind ik dat er geen tijd is voor het opbouwen van het verhaal, de karakters en voor enige diepgang. Hierdoor gaat het verhaal meestal snel, maar in dit geval was het een hele korte tijdspanne waarin de hele romance tussen Sara en Bodhi plaatsvindt en dat maakt het voor mij ongeloofwaardig. Vlak onder de maretak is een kort feelgood verhaal met een kerstig tintje dat je een paar uurtjes vertier geeft. Ik waardeer het met 3 sterren.

Genre: feelgood novelle
Uitgeverij: LOFT books
ISBN: 9789047209874