‘De donkere dagen voor kerst’ – Karin Thomas

ISBN: 9789464945171

Als ik naar het plaatje kijk van de kaft zie ik een soort chalet in de sneeuw met een donkere lucht op de achtergrond. De besneeuwde kerstbomen maken het af. Dat dit op de titel slaat is duidelijk, maar het is niet het beeld dat ik heb van Springfield in Amerika. Ik ben er nooit geweest dus wie weet heb ik het mis.
Karin Thomas is het pseudoniem van Karin Hazendonk. Misschien ken je haar van het boek De plicht. Ze is gek op lezen en schrijven. Sinds 2013 legt zij zich serieus toe op schrijven en zei ze haar baan als boekhouder op.

Lynn Dunbar is het hoofdpersonage in dit verhaal. Zij verhuist na tien jaar in Boston te hebben gewoond terug naar Springfield waar ze jaren heeft gewoond met haar ex. Op haar eerste werkdag wordt ze op cold cases gezet. Een van deze zaken trekt haar aandacht; de verdwijning van een tweeling. Op speurtocht naar de dader trekt een iemand in het bijzonder haar aandacht. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat deze geliefde en bekende man in de gemeenschap de dader is. Haar chef verbiedt haar deze verdachte verder te onderzoeken, haar intuïtie is niet het rechtsgeldige bewijs dat ze zoeken. Tot de vijfjarige Daniël verdwijnt. Hij lijkt sprekend op de verdwenen tweeling, een blonde jonge krullebol. Ondanks het verbod van haar chef gaat Lynn toch verder met haar onderzoek en daarmee brengt ze ook haar eigen leven in gevaar!

Karin Thomas heeft absoluut talent. Om in zo een kort verhaal zoveel elementen kwijt te kunnen, vind ik best knap. De spanning is zeker aanwezig. De plottwist aan het einde maar ook het persoonlijke leven van Lynn en haar ontwikkeling komen terug in dit verhaal. Het verhaal leest vlot weg en is heel erg geschikt voor de kerstdagen als je vaak maar weinig tijd hebt om te lezen. Ik kan dit verhaal dan ook zeker aanraden. Ik denk dat ik De plicht toch ook maar eens wat hoger op mijn wil-ik-lezen-lijst moet gaan zetten. Ik geef het verhaal dan ook 3,5 ster.

ISBN: 9789464945171
Uitgave: december 2023

Graag bedank ik HamleyBooks voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke recensie