‘Mitford Moorden: Deborah’ – Jessica Fellowes

Mitford Moorden: Deborah is het zesde en laatste deel in de Mitford moorden serie. In deze serie staat steeds een van de Mitford zussen centraal en een moord. In dit deel dus Deborah. Ik heb in maart 2019 het eerste deel gelezen en was daar aardig enthousiast over. Ik ben benieuwd of dit laatste deel net zo goed is.

Het verhaal speelt zich af in 1941 in Engeland. De familie Mitford is behoorlijk geraakt door de oorlog. Deborah stelt voor om bij elkaar te komen in het landhuis van haar schoonfamilie om gezamenlijk kerst te vieren. Uiteraard zullen er vooral wat mannen missen vanwege de oorlog. Daarom zijn Julia, die destijds de juf was van de kinderen van de familie, en Louise, het voormalige kindermeisje, ook uitgenodigd.

Louise en Deborah zijn erg vertrouwd met elkaar. Louise neemt ook haar dochter mee omdat haar man in de oorlog vecht. Deze kerst worden geliefden extra gemist, zeker in dat grote, koude huis. Voedsel is op de bon. Toch proberen ze er wat van te maken. Gelukkig brengt de dochter van Louise wat afleiding. Op een avond staat een vrouw voor de deur die beweert een medium te zijn en vraagt aandacht voor een mysterieuze verdwijning van een kamermeisje heel lang geleden toen de schoonfamilie in het landhuis woonde en veel personeel had. Op aanwijzingen van het medium vinden ze een bebloede muts. Dit zet een serie van onverklaarbare gebeurtenissen in gang. Als er dan nog iemand dood wordt gevonden begint de zoektocht naar de dader. Dat is nog niet zo makkelijk want niemand wil oude koeien uit de sloot halen. Wellicht kan jij het raadsel oplossen?

Het is een echte Agatha Christie-achtige detective; heel veel verdachten worden opgevoerd. Toch vond ik het behoorlijk teleurstellend omdat ik al vrij snel doorhad hoe het ongeveer in elkaar zat en ben ik de uiteindelijke clou inmiddels alweer vergeten ook al is het boek net uit. Ik heb in het begin zelf een stamboom gemaakt van alle familieleden. Gelukkig wordt iedereen keurig geïntroduceerd op de eerste bladzijden, dat maakt het boek ook gelukkig goed los te lezen van de eerdere delen. Je mist je dan wel een stukje familiegeschiedenis. Ik kwam er echter achter, toen ik bij de laatste bladzijde was beland, dat de stamboom helemaal achterin stond. Ja, ik ben iemand die nooit naar de het einde van het boek kijkt omdat ik niet per ongeluk de laatste bladzijde wil lezen.

Toch leest het boek lekker weg, geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinnen. Volgens mij valt dit onder cozy crime; een detective en een feelgood in een boek. Ik ben er echter niet zo enthousiast over als ik was over het eerste deel.

Ik weet ook niet of ik de andere delen nog ga lezen, maar wie weet zijn deze minder voorspelbaar. Zou het misschien komen omdat dit het laatste deel is? Ik heb er van genoten en hoop dat Jessica Fellowes binnenkort een nieuwe serie boeken gaat schrijven. Ik geef het boek 3 sterren.

Wilma Boekencast

Genre: Detective
Uitgever: Uitgeverij Volt