‘Alles onder de hemel, Ferdinand Verbiest en de ontdekking van China’ – Veerle De Vos

ISBN: 9789464015676

Veerle de Vos heeft haar hart aan China verloren. Van 1993 tot 1995 was ze Engelse docent in Wuhan en over deze ervaring schreef ze reeds In elke rivier schijnt een maan samen met Zhang Luwei. Momenteel is ze VRT journaliste, waarbij ze Azië expert is. Maar ze maakt ook reportages voor onder andere Radio 1 en radionieuws.

Op 9 oktober vierden we de vierhonderdste verjaardag van Ferdinand Verbiest. Hij was een West-Vlaamse Jezuïet uit Pittem en trok als missionaris naar China waar hij astronoom aan het keizerlijk hof werd. Hij wordt gezien als één van de eerste Westerlingen samen met Martino Martini die toegang kregen tot het grote gesloten rijk. Over zijn leven, en zijn inbreng in de relatie tussen China en het Westen heeft Veerle de Vos nu een boek geschreven.

De auteur begint haar verhaal in de 17de eeuw in Vlaanderen, waarbij ze haar lezers meeneemt naar de leefwereld van Ferdinand Verbiest. Het begint allemaal in het West-Vlaamse Pittem waar hij opgroeide en later in Brussel waar hij als jonge docent les geeft. Hij droomt ervan missionaris te worden in Latijns-Amerika, maar loopt de bal telkens mis. Wanneer hij uiteindelijk toestemming krijgt van Rome om op missie te gaan is zijn bestemming China. Maar toentertijd verliep de route naar China niet zonder gevaren, zo ook voor Verbiest. Ze kregen te kampen met piraterij en allerlei ziektes aan boord van het schip.

Wanneer hij na maanden reizen eindelijk arriveert in China, komt hij aan in een woelige periode. De Ming dynastie was net ten val gebracht door de Mantsjoes en de jonge Qing Dynastie moest zich nog bewijzen. Door Ferdinands grote kennis van wiskunde en astronomie kreeg hij al snel toegang tot het keizerlijk hof. Hij mocht er de jaarkalender maken, waarbij hij hoog aanzien verkrijgt. Maar hij gebruikt ook allerlei technieken om zaken te bouwen, zo maakt hij de eerste stoomauto, katrollen om grote voorwerpen te vervoeren, maar ook een arsenaal aan kanonnen. Hij mag ook mee op keizerlijke missies waar hij als tolk fungeert. Met andere woorden hij wordt er de vertrouwenspersoon van niemand minder dan de keizer.

De auteur richt zich niet alleen op de gebeurtenissen in China, maar zal ook de atmosfeer weergeven van zeventiende-eeuws Europa en de relatie tussen beiden. Dit zorg voor een volledig beeld en kan je je als lezer de toenmalige atmosfeer goed voorstellen. Bovendien raakt ze ook gevoelige thema’s aan zoals het Calvinisme die tegenover het Katholicisme stond in Nederland, de positie van de Jezuïeten binnen de kerk en het nepotisme binnen deze kerk. Maar ook het VOC komt aan bod en hun toenmalige handelsroutes.

Wanneer je gefascineerd bent door de geschiedenis van China zal dit verhaal je sowieso boeien. Vanaf de eerste pagina kon ik het boek niet wegleggen. De auteur brengt op een intrigerende manier het verhaal van Ferdinand Verbiest. Ze maakt vaak gebruik van anekdotes, maar ook van brieven en andere teksten. Naast het verhaal over Ferdinand wil ze ook dat we even stilstaan bij het gegeven China, wat weten van het land naast het Confucianisme en Boeddhisme? Weten we naar welke muziek men luistert in China, wat zijn de literaire klassiekers, … ? Ze heeft een fijne schrijfstijl en weet een complexe geschiedenis op een duidelijke manier weer te geven.
Tussen de verschillende hoofdstukken springt Veerle de Vos af en toe naar het heden. Hier komen we meer te weten over haar hedendaagse zoektocht naar informatie over Ferdinand Verbiest.

Alles onder de hemel is een uiterst boeiend relaas over een man die we niet mogen vergeten: Ferdinand Verbiest. De auteur is duidelijk gewoon verhalen te brengen op een begrijpbare manier voor het grote publiek. Haar passie voor het land spat van elke pagina en de kleurfoto’s in het midden van het boek zorgen ervoor dat we ons nog beter kunnen inleven. Dit is een knap historisch werk. 4.5 sterren!

Genre: non-fictie, geschiedenis
Uitgever: Pelckmans
ISBN: 9789464015676