Blogtour: ‘Afgeschreven’ – Angelique Haak

ISBN: 9789461097576

Angelique Haak heeft van jongs af aan al een passie voor lezen en schrijven. Ze is al ettelijke keren genomineerd voor diverse prijzen met haar boeken. Nooit meer alleen won de prijs voor beste Nederlandstalige thriller en Het verkeerde meisje won de prijs voor Beste Vrouwenthriller. Als groot fan van Angelique Haak kijk ik erg uit naar haar nieuwste boek Afgeschreven. Ik ben heel benieuwd of Angelique weer net zo’n bijzonder boek heeft geschreven. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen.

Het boek heeft een bijzondere kaft, er ontbreekt een deel uit het hoofd van de persoon op de voorkant. Het symboliseert het gat in het geheugen van Sasja, de hoofdpersoon in het boek. Heel origineel gevonden, het trekt absoluut de aandacht.
Het boek vertelt het verhaal van Sasja, de schrijfster van de boeken in de serie Maasstadmoorden. Onverwacht voor de uitgever heeft Sasja aan het laatste boek een ander einde geschreven en is ze gestopt met het schrijven van de serie. De uitgever was het daar absoluut niet mee eens en zette Sasja erg onder druk, wat leidde tot een heftig incident. Sasja besloot daarop helemaal te stoppen met schrijven. Na een heftige periode waarin ze scheidde van haar man Casper woont ze nu alleen op een vakantiepark in een eenvoudige stacaravan. De rust lijkt weergekeerd. Alles verandert wanneer de politie bij haar aanklopt. Er is een moord gepleegd zoals beschreven in het eerste boek van de serie Maasstadmoorden. Als vervolgens een gruwelijk pakketje wordt bezorgd op naam van haar dochter met de boodschap dat het moorden pas zal stoppen wanneer ze weer gaat schrijven aan een nieuw deel in de Maasstadmoorden komt het verleden weer boven. Wie heeft dit pakketje gestuurd? Er zijn genoeg verdachten. Gaat Sasja weer schrijven of valt ze opnieuw in een zwart gat?

Het boek is zo geweldig spannend dat je niet kan ophouden met lezen. Het boek begint met de proloog. Die is zo bizar en laat je als lezer met vraagtekens achter. Je vraagt je af moet dat nu zo? Ik zou dat nooit zo doen! Daarna volgen korte hoofdstukken waarboven geschreven staat vanuit welk personage dit hoofdstuk geschreven is. Zo lees je over Sasja die zich eigenlijk schaamt voor haar boeken omdat ze zo gruwelijk zijn, heeft ze een zieke geest in zich die psychopaten blijkbaar inspireert. Je leest over Martin, de rechercheur, die niet goed weet wat en wie hij moet geloven. Je leest over Casper, de ex van Sasja, en zijn vriendin met wie hij samenwoont en die Sasja haat. Maar ook de nieuwe knappe buurman van Sasja, Jarno, een bijzonder type die heel vaag is over zijn verleden. Dan is er ook nog de eigenaar van het park die als gluiperd wordt neergezet.
De schrijfstijl is vlot en makkelijk geschreven waardoor je door het boek heen vliegt. Wat ik zo knap gedaan vind, is dat je zelf ook gasat twijfelen. Ik weet niet of jullie de film Flightplan kennen met Jodie Foster in de hoofdrol. Tijdens een vliegreis raakt de hoofdpersoon haar zesjarige dochter kwijt. Ze is spoorloos verdwenen, maar nog gekker is dat de andere passagiers en cabinepersoneel haar niet zien instappen met haar dochter. Als kijker heb je haar met haar dochter zien instappen en toch ga je steeds meer twijfelen of je dat wel echt gezien hebt. Met dit boek is dat ook zo. Als lezer twijfel je aan Sasja. Ze zegt wel dat, maar is dat echt zo? Zou het toch niet….. Totdat Angelique je totaal verrast met het einde van het boek.

Wat verder erg goed gedaan is, is de verwijzing naar de werkelijkheid. Angelique heeft een moeilijke periode achter de rug en zoals ze in het nawoord schrijft kreeg ze het advies om te schrijven over dat wat je kent; een thrillerschrijfster die er helemaal doorheen zit. Net als Sasja wilde Angelique haar pen aan de wilgen hangen. Crimewriters United is dat niet een verwijzing naar de Crime Company? Ook het zusje van de Crime Company, De Verhalenfabriek, komt voor in het boek. Is de serie De Maasstadmoorden geen verwijzing naar de boeken van Isa Maron met de Noordzeeserie? Een van de titels uit deze serie is per slot van rekening ook Eindspel net als in de fictieve serie Maasstadmoorden. Wie weet zie jij nog meer parallellen.

Gelukkig is Angelique doorgegaan met schrijven en heeft ze dus een hele bijzondere thriller neergezet. Ik vind het briljant hoe je een gruwelijk spannende thriller neer kan zetten en er ook autobiografische elementen aan kan toevoegen zonder iets aan de spanning of leesplezier af te doen.
Het is zo jammer dat ik niet meer dan vijf sterren kan geven aan dit boek. Wat mij betreft ben je nog lang niet Afgeschreven en hoop ik nog veel thrillers van je hand te kunnen lezen. Maar eerst kijk ik uit naar mijn volgende boek Bon Bini Bruiloft – een onverwachte gast.

Wilma Boekencast

Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461097576